Vanlig gjæret brød 5 karb pr. skive i brødbakemaskin
Tørt:
110 gr. Glutenmel (Life, 1 kg. poser) [22 gr. karb]
75 gr. Jyttemel (grønn m. fiber) [45 gr. karb]
40 gr. Kruskakli (Regal) [4 gr. karb]
40 gr. Linfrø (halvparten som mel, bruk kaffekvern)
30 gr. Soyamehl (kan erstattes med f.eks. kjøpt mandelmel) [1 gr. karb]
1,5 ts. Bakepulver
1 ss. Splenda
1 ts. Salt
Vått:
280 gr. lunkent vann
3 ss. kaldpresset olje
Til heving:
1/2 pose blå tørrgjær
2/3 ts. sukker (spises opp av gjæren)
- Tøm vått i bunnen av bakemaskinbeholderen (husk å sette i blandebladet!)
- Tøm deretter godt blandet tørt i beholderen
- Strø tilslutt gjæren på toppen sammen med sukkeret
- Sett beholderen i maskinen
Endring 04. Juli 2010: Prøv med "rapid rise cycle" ca. 1t 40 min. da faller ikke toppen sammen. Se bildet. Prøvde også med hvetemel istedenfor Jyttemel (ca. samme karber) og da ble brødet mer nøytralt i smak. Prøv også med 1ss sukker til gjæren.
(går ut: "Velg grovbakst 600 gram (på min maskin) med mørk skorpe, som gir 3 eltinger med pause mellom (tilsammen 30-40 min. eltetid)".) Etter 3 elting når den er i pausetid, ta ut beholderen og velt deigen i en bolle. Ta deretter ut bladet, og dump forsiktig deigen tilbake i beholderen som du setter i maskinen igjen. Da får du ikke så stort hull under brødet og tilleggseltingen før hevingdelen forstyrrer ikke den følsømme gjæringen. La programmet fullføre med hevingdel helst over 1 time for å få fibrene i Jyttemelet til å ta sin del av hevingen. Brødet gir 15 medium tykke fullhøyde skiver på ca. 5 gr. karb pr. skive (~75 / 15 = 5)
Kommentarer:
Jyttemelet gir ekstra binding sammen med glutenmelet og gir en god fasthet i brødet. Mer enn 30-40 gram Soyamel gir en ubehagelig "aceton" lukt av brødet, så her kan man prøve med andre fylltyper som malt kokosmel, kjøpt mandelmel etc. Øker du til 100 gr. Jyttemel og ned til 100 gr. Glutenmel som gir 6 gr. karbo pr. skive får den en enda bedre tekstur og smak. Siden Jyttemel ligger på ~60 gr. karb pr. 100 gram, kan man prøve med andre fullmelstyper for mulig lignende resultat. Hvis man baker for å komme under 5 gr. karb pr. skive er min subjektive erfaring at det nesten uansett oppskrift går fra å være et fullverdig brød til å bli mer eggete, tungt eller med bilukter/smak som man ofte ikke liker lenger etter en tid. Brødbakemaskinen sørger for å unngå typiske feilkilder som for høy/lav temperatur på ovn og uoptimal knaing/heving.
Sist redigert av Biggie Small : 04-07-10 kl 10:38.
|