Vis enkelt innlegg
Gammel 10-05-10, 14:49   #50
Chantelle
Medlem

Chantelle sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Karbohydrater - ikke nødvendig i matinntaket, men kritisk for metabolismen

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Dr. Babe, jeg er enig i at det er synd om man ikke kan spise variert med grønnsaker og frukt. Hav folk tåler er individuelt, det er bare det.Jeg synes jeg husker å lese at de som ikke tåler noe særlig med karbohydrater uten å legge på seg vil etter en stund på lavkarbodiett trene opp evnen til å tåle karbohydrater. Slik at etter en kur vil de kunne spise mer karbohydrater enn før kuren uten å legge på seg. De får trent opp fettforbrenningen, og kanskje regulert hormonene? Jeg tror det ihvertall. Om man har stresset kroppen med for mye høykarbo over lang tid,vil kroppen når den får pause komme i balanse igjen , tror jeg. Jeg tror nemlig på kroppens selvhelbredelse om vi gir den mulighet til det. Er det noen som har noen faktaopplysninger om dette?

Finnes det noe i frukt som ikke finnes i grønnsaker eller andre ting? Er det essensielt? Grønnsaker som vokser under jorden frarådes i begynnelsen av en kur, men kan innføres i små mengder etterhvert for mange, men trolig ikke alle, ihvertfall ikke like tidlig.Det er få her inne som ikke spiser noe grønnsaker i det hele tatt. De vil nok ikke fortsette slik i årevis, tror jeg. Moderasjon og variasjon er nøkkelord når det kommer til å spise sunt, og dette gjelder alltid. Men hva vi kaller sunt forandres. Jeg kommer alltid til å spise masse grønnsaker daglig, men vil ikke spise frukt for da har jeg vanskelig å begrense meg. Frukt er som sukker for meg sånn sett. Bær kan jeg nok spise uten problemer med å begrense meg. Man må kjenne etter på egen kropp hva som funker for en. Vi er forskjellige.Spis grønnsaker som vokser over og under jorda du, og frukt og bær om det føles riktig for deg.

helt enig med denne

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat