Gamle damer og ketose
Siden det er et enormt kunnskapsnivå her inne, håper jeg noen kan hjelpe meg med en forklaring på "problemet" mitt.
Jeg startet på ketolysekuren i mars og hadde en pangstart, gikk ned flere kg de to første ukene. Jeg hadde de fleste bivirkninger, de gikk over, bortsett fra at jeg fortsatte å fryse noe enormt.
Så stoppet vekten opp, derretter begynte den å stige.
Jeg var nøye med det jeg spiste,lå på 15-20 carbs pr dag,70-90g protein og ca 150-200g fett.
Etter et par tre uker med lett, men jevn, vektøkning begynte jeg å teste ut forskjellige råd jeg fant her inne.Jeg var i ketose hele tiden. Men ingenting syntes å hjelpe. Skuffelse, samt den indre frosten, gjorde at jeg ga opp.
Jeg vet jo at kaloribehovet synker med alderen og siden jeg er over 70 år tenkte jeg at jeg ihvertfall måtte være forsiktig med kal.inntaket. Jeg begynte på en slags hjemmelaget diett - som bare ble tull.
Lang historie i kortversjon: Jeg følger stort sett Gerds menyforslag og oppskrifter men øker karb innholdet akkurat så mye at jeg er ute av ketose. Gir stixen utslag, spiser jeg en sjokoladebit Og vekten går ned, jeg har mistet kiloene jeg la på meg mens jeg var i ketose samt 2,5kg ekstra. Så altså, lavkarbo,men ikke ketose.
Kan det ha noe med alder og hormonnivå å gjøre? Riktignok tar jeg fortsatt hormontilskudd, men likevel...
Er det gjort noe forskning på dette? Jeg har imidlertid en slektning på over 80 år som gikk ned over 10 kg på Ketolysekuren, så det kan jo bare være at jeg er atypisk ( skulle ikke forundre meg )
|