Spørsmål om lavkarbo/lavkalori etc
Hei, jeg har et par spørsmål om vektnedgang. Har ikke lest alt som er av informasjon ennå, så beklager om jeg stiller unødvendige spørsmål, men om det ikke er for mye bry håper jeg noen kan svare på dem 
Jeg er ikke overvektig, har en BMI på 22(veier 60kg og er rundt 163 cm høy), vil tro jeg har et forholdsvis sunt kosthold og trener minst tre ganger i uka(og deltar i idrettskonkurranser). Men, i den siste tiden har jeg lagt på meg, noe jeg ikke er så fornøyd med, og vil gjerne gå tilbake til der jeg var før. For et år siden veide jeg mellom 50 og 55 kilo, til høsten veide jeg rundt 56-57, og det siste har kommet nå nylig. Midjemålet har også gått opp, da jeg målte det i går var det 70, i motsetning til 66 som det var for en måned eller to siden. Den eneste forskjellen jeg har gjort i kostholdet mitt er at jeg har kuttet ut alt av godteri og kaker.
Uansett, jeg vil tilbake til der jeg var tidligere, og dette vil da tilsi å gå ned maksimum 10 kg. Det er ikke så nøye med vekten, muskler veier mer enn fett, så det er mer midjemålet jeg går på, men tenkte det kunne være lurt å sette en grense. Til å begynne med tenkte jeg å gå ut fra det tilsynelatende idiotsikre regnestykket om kalorier spist vs. kalorier forbrukt. Melde meg inn på Grete Roedes internettside for å holde litt oversikt over matinntaket mitt. Men så leste jeg noe om at å spise for lite også kan føre til at man ikke går ned i vekt. Hvordan vet man om man spiser for lite? Føler selv at jeg spiser ganske mye, men er jo ganske aktiv også.
Så har jeg også lest en del om lavkarbodietten, og det hele gir mening. Aller først lurer jeg på: Er lavkarbo en ok metode også for de som kun skal gå ned litt? Det neste spørsmålet er: Er det virkelig ingen kaloribegrensning i lavkarbodietten? Om man får i seg flere kalorier enn man forbruker er det vel ikke mulig å gå ned i vekt?
En annen ting jeg vurderer er en såkalt every-other-day diet, at jeg prøver å spise moderat og med høyt proteininnhold annenhver dag og hva jeg vil annenhver dag(innenfor rimelighetens grenser, så klart), som en måte å holde forbrenningen oppe på. Det er noe jeg har prøvd litt før og trives med, virker dette som en brukbar idé?
Oisann, dette ble visst litt langt men det er så mye jeg lurer på.
|