Sv: Spørsmål om lavkarbo/lavkalori etc
Sitat:
Melde meg inn på Grete Roedes internettside for å holde litt oversikt over matinntaket mitt. Men så leste jeg noe om at å spise for lite også kan føre til at man ikke går ned i vekt. Hvordan vet man om man spiser for lite? Føler selv at jeg spiser ganske mye, men er jo ganske aktiv også.
Jeg har ikke noe godt svar, men jeg vet at kroppen er ekstremt god til å holde sin egen vekt og justerer både apetitt og forbruket for å opprettholde vekten. Mindre inntak vil derfor gi et mindre forbruk også. Hvor mye eller lite man skal spise vet jeg ikke
Sitat:
Så har jeg også lest en del om lavkarbodietten, og det hele gir mening. Aller først lurer jeg på: Er lavkarbo en ok metode også for de som kun skal gå ned litt? Det neste spørsmålet er: Er det virkelig ingen kaloribegrensning i lavkarbodietten? Om man får i seg flere kalorier enn man forbruker er det vel ikke mulig å gå ned i vekt?
Lavkarbo er sundt for omtrent alle Eneste du må huske på er at kroppen ikke er så glad i å gå over til en sånn diett, du vil kanskje merke at du blir fysen, litt slapp etc, men så straks kroppen din har vendt seg av karbohydratene og vendt seg til å forbrenne fett blir det noe helt annet. Grunnen til at mange slike dietter ikke har noen kaloribegrensning er rett og slett fordi du vil ha problemer med å spise for mye, spesielt hvis du er i ketose (hvis du spiser under ca. 20 karbohydrater hver dag). Appetitten din vil gå betydelig ned samtidig som måltidene dine vil mette mer pr. kalori (100 kcal fra kjøtt metter mer enn 100 kcal med karbohydrater).
|