Sv: Sykelig overvekt, hvor kan man få hjelp?
Opprinnelig lagt inn av Ina64, her.
Jeg har ikke sagt at legen ikke bryr seg, men det blir ikke gjort noe. Jeg vet og at legen har taushetsplikt, og derfor (selvsagt) ikke sier noe til meg. Jeg vet og at man ikke kan hinte forsiktig til denne "pasienten", for det eneste som hjelper der er å ta skikkelig i! Og det mangler denne legen. Jeg vet at legen ikke har kommet opp med behandlingstilbud.
Kanskje jeg er naiv, og kanskje alle leger er slik, men jeg trodde en lege hadde nesten plikt til å sørge for at en sykelig overvektig person fikk hjelp, ikke bare en bøtte med medikamenter.
Vet du 110% sikkert at legen IKKE har tilbudt hjelp utover tabletter? Du har jo ikke vært tilstede under konsultasjonene og hvordan pasienten framstiller det kan ofte være laaaangt fra de faktiske forhold.. Om pasienten selv ikke er motivert til å gjøre noe med problemet er det lite legen kan gjøre - man har fortsatt rett til å bestemme over egen kropp - og om noen velger å spise seg ihjel og ikke ønsker hjelp så er det et valg de har rett til å ta uansett hvor uenig de som står rundt er i det.. Bruk energien din til å motivere pasienten, og tilby deg evt å bli med på konsultasjon hos legen..

På vei mot et lettere liv!
|