Sv: Sykelig overvekt, hvor kan man få hjelp?
Opprinnelig lagt inn av modesty blaise, her.
Jeg synes at å ringe legen når man er venninne er å gå over streken. Jeg synes faktisk at det å motivere den overvektige også er å gå over streken. Det er lov til å være overvektig i Norge hvis man vil. Jeg tror hun trenger en støttende venninne, ikke en person som sier (selv om det menes bra) at hun bør slanke seg. Personen VET helt sikkert at hun er overvektig og at det er farlig, men jeg tror neppe hun blir mer motivert av at velmenende venninner sier hun bør slanke seg.
Her ute i den virkelige verden må man røske tak i ting om man skal ha noen som helst sjanse til å få selv livsnødvendigheter man har lovfestet rett på (tenker på aldershjem, hjemmehjelp, oppfølging av kronisk sykdom, i mange tilfeller en lege som kan og gidder å finne ut hva som faktisk er feil).
Jeg har også snillister og politisk korrekthet langt opp i halsen. Den ene kameraten min som er grovt overvektig får høre det fordi han er min venn og jeg vet han ikke trenger klemmer og en skulder å gråte på, men noen til å sparke han grundig i bakenden fra tid til annen. Andre kameraten min som var like stor har gått ned over 40kg og har gjentatte ganger fått vite hvor mye jeg respekterer det han har klart.
Jeg antar trådstarter kjenner vedkommende godt nok til å vite hva slags støtte den overvektige vennen har best utbytte av, og synes derfor at trådstarter gjør en god jobb!
Jeg synes det er å gå over streken når man irettesetter noen fordi de har et genuint ønske om å hjelpe noen de bryr seg om ut av en situasjon som på ingen måte er som den bør være.
|