Vis enkelt innlegg
Gammel 13-05-10, 10:16   #1
flaskeee
Nytt Medlem

Medlem siden: May 2010
Hvor: Bergenser i Trondheim
Alder: 39
flaskeee er på en erverdig vei

Diabetes type 1 og lavkarbo

Jeg er 24 år, og har hatt diabetes type 1 i over 16 år. Siden jeg har alle disse årene med erfaring, så er det ikke til å legge skjul på at diabetesen min er temmelig velregulert. Den er faktisk så bra at diabeteslegen min sier at det ikke er noen vits i å gå over fra sprøyter til pumpe - siden jeg tydeligvis har stålkontroll med sprøyter. Det at den er "velregulert" vil jo egentlig bare si at jeg er flink til å ta "riktig" insulindose, enten jeg skal spise 3 skiver grovbrød med leverpostei til frokost, fullkornsris og fisk til middag, eller et hav av kaker i et familiebesøk. Men de "riktige" insulindosene fører vel bare til at det jeg spiser av karbohydrater skuffes/skyves ut av blodet og lagres på magen?

Jeg er 180-182 cm høy, og veier vel en 90-95 kg - minst 10 kg for mye, spør du meg. Og jeg føler at uansett hvor mye jeg trener, så påvirkes vekten veldig lite. Så nå lurer jeg på om mitt "norske" kosthold med mye grovbrød/poteter/fullkornsris er problemet. Jeg tenkte å ta dette opp med legen min neste gang, men hva kan jeg egentlig forvente meg? Kommer han til å si: "regjeringen sier at du skal spise grovbrød og fullkornsris, det er ikke lov å tenke selv, gutt" - eller kan jeg regne med at han forstår at jeg kan få positive helsegevinster og mer stabilt blodsukker av å trappe ned/kutte ut på karbohydratene? Noen som har erfaringer med å "komme ut av skapet som lavkarbo-tilhenger" hos diabeteslegen sin? Hva ble sagt?

De siste dagene har jeg eksperimentert med 4 egg og 4 skogsbacon til middag - og ingen insulin. Og blodsukkeret har vært dønn stabilt hele kvelden, og jeg har også følt meg mer opplagt, samt sovnet litt raskere.

Noen der ute med diabetes type 1 som vil dele erfaringene sine?

Bemerk at jeg har diabetes type 1 - så jeg produserer absolutt ingen insulin selv - så tips beregnet for diabetes type 2 er kanskje ikke helt perfekt for meg.

(Kan vel egentlig nevne at det at diabetes type 1 og type 2 begge kalles diabetes, er som om fullstendig blindhet ble kalt "blind type 1", mens alle med litt dårlig syn var "blind type 2". :P )

Sist redigert av flaskeee : 13-05-10 kl 10:25.
flaskeee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: andre Svar med sitat