Tråd: Fruktose
Vis enkelt innlegg
Gammel 22-05-05, 18:06   #4
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Farlig og farlig... Det er et hvitt, raffinert sukker uten fiber, vitaminer og mineraler, så SUNT er det ikke. Men heller ikke direkte FARLIG. Grunnen til at mange bruker fruktose framfor sukker, er at den glykemiske indeksen til fruktose er 20, mens sukker har 70. Det vil si at blodsukkeret omtrent ikke stiger etter moderat bruk av fruktose. Dessuten er det mange som ikke synes kunstig søtning er noe alternativ, og dermed velger fruktose som er naturlig.

Det er lett å bli forvirret, men det er altså ikke færre karbohydrater i fruktose, men likevel en god del sunnere enn sukker. For om blodsukkeret ikke stiger, så vil heller ikke insulin og andre hormoner påvirkes, og da får vi ikke de negative effektene som vi får av sukker. Dessuten er fruktose søtere enn sukker, så du kan spare karbohydrater og kalorier i tillegg til blodsukkerstigning. Fruktose er også mye mer tannvennlig enn sukker.

Så det er mange argumenter for fruktose, selv om karbohydratene er mange.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat