Sv: Menstruasjon, hormoner og lavkarbo
Hei
dette nettstedet http://www.trainyourbrain4weightloss...eebookch1.html (engelsk) skriver en del om hvordan hormoner pavirker kroppen. Forfatteren deler hormonene inn i de som forbrenner fett (testosteron, adrenalin, thyroid T3, veksthormoner, glukagon) og de som lagrer fett (insulin, østrogen, kortisol). Han er veldig opptatt av leverens funksjon.
Hans konklusjon er at lavkarbo bidrar til a balansere kroppens hormoner slik at de fungerer best, og dermed far man normal vekt. Karbohydratene pavirker insulinet negativt slik at vi legger pa oss. Det er ogsa andre faktorer som er viktige. Forst og fremst passe pa leveren slik at den far best mulig arbeidsbetingelser. Det betyr minst mulig medisiner og alkohol, og ikke altfor mye protein. I folge forfatteren er altfor mye fett heller ikke bra for leveren. (Det krasjer jo med Skaldeman og menigheten her pa lavkarbo.no, men det er mange varianter av lavkarbo). Intervalltrening og minst 7 timers nattesovn er ogsa suksessfaktorer for vekttap.
Det som pavirker oss til a legge pa oss er karbohydrater (pavirker insulinet), stress (pavirker kortisolet. Kvinner med mye kortisol legger pa seg rundt magen) og høye østrogenverdier (kvinner med for mye østrogen legger pa seg rundt baken og hoftene).
Forfatteren kjorer en diettplan som han mener fungerer. For meg ser det ut som det er litt lite mat og lite fett, sa jeg vil ikke anbefale den. Men det jeg hentet ut fra nettstedet hans var denne forklaringen rundt hormoner, og sa langt er det den enkleste forklaringen jeg har lest pa dette ganske vanskelige emnet.

|