Sv: Trening og ketose
Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.
Det sa jeg da ikke? Om jeg sa det beklager jeg, akkurat hvordan ATP fungerer vet jeg ikke (enda). Men ok, det raskeste, mest tilgjengelige lageret mitt gikk tomt. Du vet.. som når man ikke klarer å vaske håret etter å ha kjørt skuldre og armer til ekstrem utmattelse med vektløfting.
Men musklene stoppa bare aldri helt, og ble aldri "stive". Det var all right, selv om forsøket på å sykle i dag endte på et busstopp ca 1 mil inn i turen. Dårlig luft i bakdekket, sykkelsete-formede blåmerker i baken og null futt i de slitne låra mine.. blæh! :P
Been there, done that Ifjor måtte jeg krabbe inn på en kafè for å låne telefon. Måtte ringe hjem etter skyss, løpeturen stoppet på nøyaktig 10 km. Tom, vondt i hodet, vondt i brystet, kvalm, syk rett og slett. Men dette var på høykarbo... Da gikk jeg tom for glukose, og var helt ødelagt. På fett blir man aldri tom, selv om en bruker opp all glukosen, så har du fortsatt fettet tilgjengelig. Glukose kan gi gjøre deg "stiv" i musklene, for de kan forbrennes uten oksygen og gi overskudd av melkesyre. Fett har ikke den egenskapen. Uten oksygen, kan ikke fett forbrennes. Dette vet jo kroppen.
Så, noe som er lett å trene opp på ketogen kost er maks oksygenopptak. Det økes voldsomt, da kroppen trenger mye mer oksygen enn normalt, da det brennes mye mer fett enn det som har vært "normalt" til da. Jeg merker selv en voldsom effekt i det området, spesielt på intervallene, som spesifikt trener maksimalt oksygenopptak.
|