Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo
Jeg har hatt diabets 1 i ca 20 år, og har forsøkt alt som finnes av kurer. Har aldri latt meg stoppe av hva som skrives eller hva legen sier. Dette høres kanskje litt feil ut - jeg bryr meg jo selvsagt om hva legen sier, poenget er at jeg har turt å eksperimentere litt. Det medfører jo at man må måle fryktelig ofte, men det er det jammen verdt.
Det skal sies at jeg ikke alltid har vært en "lydig" diabetiker. De første ungdomsårene gav jeg stort sett blaffen. Spiste det jeg ville og pøste på med insulin. Ikke smart... Driver altså ikke med det lenger, og har nå i mange år vært svært velregulert med et langtidsblodsukker på ca 5-6.
Men for å komme til saken... Min er faring er at med et lavere karboinntak så har blodsukkeret regulert seg mye bedre og jeg har kuttet drastisk på insulinmengden. Med "vanlig" kosthold tok jeg 10-15 IE NovoRapid 4 ganger om dagen (før hvert måltid) + 30-35 IE Insulatard på natten. På lavkarbomat har jeg kuttet insulinmengden til 2-6 IE før hvert måltid og 26 IE på natten. Ulempen er litt ømmere fingertupper, for jeg er fortsatt helt avhengig av å måle ofte - til noen måltider trenger jeg faktisk ikke sette insulin.
Jeg baker mitt eget lavkarbo-brød, for brød er jeg litt avhengig av... Spiser ellers mye grønnsaker, egg, kjøtt, fisk - altså vanlig lavkarbomat.
Fastlegen min var i utgangspunktet litt skeptisk, men er nå helt overbevist og synes jeg klarer meg veldig bra. 
Så gi legen din en sjanse... Foreslå evt oftere kontroll, tettere oppfølging, oftere målinger, prøveperiode, el.l. Når du er så velregulert som du seier du er, så tror jeg dette går kjempefint!
LYKKE TIL!!  
|