Vis enkelt innlegg
Gammel 18-05-10, 13:53   #25
Ebbalilla
Medlem

Ebbalilla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Innlandet
Alder: 41
Ebbalilla er på en erverdig vei

Sv: Bunaden får fri i år igjen!

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg har skjønt det er regler for bunader og sånn, men skjønner meg ikke helt på det. Men hvordan er det å bruke bunad fra et distrikt man ikke er fra? Jeg er fra nord-østerdal, men synes setesdalsbunaden er veldig fin. Og så lurer jeg, hehe, faktisk på om det er lov å alterere bunaden, om jeg f.eks hadde fått sydd til hedmarksbunaden i knekort, for jeg kan ikke fordra lange kjoler? (Da blir i tilfelle argumentet mitt at barnehedmarksbunaden jeg hadde som treåring var kort ).
Ikke at jeg skal ha bunad, jeg bare leker meg litt med tanken.

Hehe, skjønner utfordringen din

Men: OOOOH Du kan da ikke legge opp en bunad til knes som er ment å være lang??

Etter "reglene" så kan du bruke bunad til det området du har tilknytning fra. Noen har hytte på sørlandet, og da har de bunad derfra. Noen har fjern slekt fra voss og bruker bunaden den. Og resten bruker den blå Nordlandsbunaden

Spøk til side. Du kan bruke setesdalsbunaden selv om du ikke kommer fra Setesdal. Det er blitt mer og mer vanlig å ha bunad som man syns er fin, selv om man ikke nødvendigvis er derfra. Kongefamilien har jo en hel haug med ulike bunader. Eller så kan man få sydd en folkedrakt akkurat sånn som man vil. Og den kan godt være til knes Du kan jo designe din egen bunadinspirerte folkedrakt!

Folkedrakter har ikke regler, bunader har "regler".

Jeg har lofotbunad. Min mors slekt er derfra. Jeg valgte den fordi jeg ville ha trang vest, langt skjørt og jeg synes den var fin.

Start: 12.04.10 Min Journal
Ebbalilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat