Heia!
Jeg er også en av dem som fikk redusert kvisene ved lavkarbokosthold, MEN! Det er et men! Når jeg begynner å lure til meg "lovlig" godteri, kaker osv (som ofte medfører en transfett og kunstig søtning osv) så gir det seg utslag i mer kviser og utbrudd. Men så lenge jeg holder meg til skikkelig og ren lavkarbokost (les: masse grønnsaker, lite tilsetningsstoffer fordi man lager maten helt fra bunn, lite søtning, høyverdige proteiner og mye kaldpressede oljer og omega 3) så holder huden seg frisk og fin, og mye mindre tørr. Jeg tror også at man kan få utbrudd pga redusert toleranse/allergi for en matvare. Jeg har funnet ut at melkeprodukter ikke er noe særlig for meg, både fordi vekte blir rebelsk, og kanskje litt mer kviser. Dette kan også ha sammenheng med candida (som jeg var brennsikker på at jeg ikke hadde inntil nylig). Basedannende mat er også svært hjelpsomt i forbindelse med kviseutbrudd (melk er syredannende!!).
Mitt forslag er å fortsette på lavkarbo, så slipper du unna mange av de kvisene som skyldes hormonelle årsaker (fordi blodsukkeret er stabilt), og samtidig spise MYE godt fett (kaldpressede oljer, særlig omega 3), masse grønnsaker (for fordøyelse og antioksidanter) samt ta kvalitetskostilskudd. Ta gjerne GLA tilskudd om du har irritert, rød, sensitiv hud (det hjalp underverk på meg!prøv da å få gla fra både nattlysolje og agurkurtolje). Dette har hjulpet meg mye!
Phu! kan skrive mange sider om mat og kviser jeg, men tror jeg stopper her. hihi!
Klem med kvisefrie kinn fra Dingpot
|