Vis enkelt innlegg
Gammel 20-05-10, 18:37   #15
LaVidaE
Medlem

LaVidaE sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
LaVidaE er på en erverdig vei

Sv: Proteinproblemer

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Overskuddsproteiner omdannes ikke til sukker

Slik jeg forstår dette, så kan kroppen omdanne aminosyrer til enten sukker eller til fett, alt ettersom hvilken aminosyre det er.
Det er mer energikrevende og omdanne aminosyrer (nedbrutte proteiner) til fette enn til sukker(glukose).

Her googlet jeg , og fant en side hvor dette stod:
http://www.treningsforum.no/forum/in...c=23017.0;wap2

1. Stemmer det at alle proteiner kan omdannes til glukose?
Jeg mener å ha lest at dette kun gjelder glutamin og alanin?
Hvor stor prosentandel (omtrent) utgjør disse to aminosyrene av proteinet i de vanligste kildene for en bygger?

2. Kan protein i seg selv i det hele tatt omdannes til fett?

Hva heter i så fall den prosessen?

Svar:

1. Spesielt i en sultsituasjon mobiliserer kroppen mye aminosyrer fra muskulatur for omdannelse til glukose.

30% av aminosyrene som skilles ut fra muskelceller til blodbanen er alanin, 30% er glutamin og 40% er andre aminosyer.
Dette er en mye høyere andel alanin og glutamin enn aminosyrefordelingen i muskulatur skulle tilsi, men muskelcellene kan selv omdanne andre aminosyrer til glutamin og spesielt til alanin. Kroppen "foretrekker" alanin og glutamin når det gjelder omdannelse til glukose, men kan også omdanne andre aminosyrer til glukose via andre (og ofte mer energikrevende) prosesser.

2. De fleste aminosyrer (med unntak av BCAA) kan omdannes til fett ved først å omdannes til pyruvat (endeprodukt i glykolysen), og deretter til acetyl-CoA, som er byggesteinen i fettsyresyntese.

Noen aminosyrer kan også gå inn direkte i Krebs syklus og omdannes til acetyl-CoA denne veien.
Dette er uansett veldig energikrevende prosesser.

LaVidaE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GI-Noll 50+ Svar med sitat