Operasjon mot åreknuter
Jeg har gått ned snart 20 kilo. Og er veldig glad for det. men bena mine ligner ikke grisen. Eller kanskje det er akkurat DET de gjør? Åreknutene mine har blitt mer tydelige. Og bena er blytunge etter en lang dag på jobb.
Jeg har lagt inn litt ekstra trening. Sykler nå min håpefulle til barnehagen hver dag. Sykler så til jobb. Henter han annen hver dag, også med sykkel. De andre dagene sykler jeg "bare" meg selv hjem. Synes bena er blitt sterkere. Men spesielt i det ene benet, der jeg har mest åreknuter, synes jeg det strammer og verker når jeg belaster benet mye. Kjente ikke dette når jeg syklet uten en 20-mnd på slep.
Dette må være nok til å få operasjon? Jeg slanker meg og trener, men blir nærmest verre av det. Jeg vet ikke hvordan bena skal kjennes ut uten åreknuter, de har kommet gradvis over flere år. Det er arvelig, kombinert med mye ståing og gåing på betonggulv, pluss at jeg har vært overvektig.
Og jeg har masse blåmerker. Er det et tegn på dårlig blodsirkulasjon? Blåmerkene kommer lett, og sitter i lenge. Smøring med salver som Hirudoid eller Venastat hjelper ikke.
Jeg har nevnt det for legen før, men har ikke turt å kreve operasjon. Jeg har tenkt at det er selvpåført pga. overvekt og for lite mosjon. Men har begynt å tro at det er bare operasjon som hjelper nå. Jeg vil heller ha vekk åreknutene enn å stramme mageskinnet. Så da kan dere tenke dere hvor fæle bena er.
|