Vis enkelt innlegg
Gammel 24-05-10, 11:03   #11
Chunky
Gjest

Sv: Hvor viktig er vitaminene?

Er litt lat, så jeg quoter bare noe jeg har sagt før. Har selv levd ketogent i halvannet år uten noe form for tilskudd. Ingen prøver tyder på at jeg mangler noe som helst, tvert i mot.

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Jeg pleier å si at du generelt trenger mindre kosttilskudd jo mer strikt lavkarbo du lever, ikke motsatt. Det er en misforståelse at man mister viktige vitaminer og mineraler når man kutter ut karbohydrater - ei heller gjennom urinen, utenom kanskje de første par dagene. Det er først og fremst insulin som ødelegger den naturlige balansen. Mennesket er perfekt tilpasset animalsk føde, og animalsk føde har perfekte mengder vitaminer og mineraler for oss.

MEN - akkurat magnesium er i en klasse for seg når det gjelder mineraler, spesielt i dagens samfunn. Mer enn 300 enzymer i kroppen benytter magnesium til sine særegne funksjoner. Magnesium hjelper til å holde blodtrykket nede, gjør blodårene smidige, bygger skjelettstruktur, er betennelsesdempende, osv osv. Listen er nesten uendelig. Og vi får i oss alt for lite av det.

Grunnen til at så mange mangler magnesium, er antageligvis todelt. For det første er det ingen matvarer som inneholder betydelige mengder av stoffet, og som følge av punkt en, er det ingen matvareprodusenter som har kommersiell interesse av å fremheve magnesium som noe viktig. C-vitamin, derimot wohooo

Om jeg skulle tatt ett eneste kosttilskudd (hvilket jeg ikke gjør), så hadde det vært magnesium.

For å utdype: C-vitaminmolekylet er veldig likt glukose. Det blir tatt opp i cellene ved hjelp av de samme mekanismene, og konkurrerer derfor med glukosen. Det er en kamp c-vitamin alltid taper, og blir derfor skilt ut i urinen fremfor å bli nyttiggjort, såfremt blodsukkeret er høyt. Det er årsaken til at diabetes type 2-pasienter har ca 30% mindre c-vitamin i omløp enn andre.

C-vitamin: C6H8O6
Glukose: C6H12O6

Dvs 4 ekstra hydrogenatomer, så har du glukose.

Så problemet er ikke at det er for små mengder C-vitamin i kosten, men at et høykarbokosthold fortrenger dem. For oss vanlige lavkarbere er det ikke nødvendig med tilskudd.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Går man fra Kneipp med syltetøy over på kyllingsalat med godt fett, må man huske på å ta vitaminene sine, liksom?

Genialt sagt. Kunne ikke vært mer enig

Sist redigert av Chunky : 24-05-10 kl 11:16.
  Svar med sitat