Sv: FRUSTRERT - Går ikke ned i vekt!
Opprinnelig lagt inn av Flippy, her.
Jeg har vel heller egentlig ikke så mange råd å komme med, men jeg følger med på tråden og legger inn et innlegg her, sånn at jeg abonnerer på den 
Selv sto jeg stille i to-tre uker her, men økte litt i karbene og kutta ut ketolyse-tablettene, og har nå gått ned masse siste uka 
Jeg hadde nok en god del mer karber enn jeg pleier da jeg var i london, uten at jeg datt ut av ketose. Planen er derfor å øke opp dosen av karber, porsjons- og fettkontroll. Er litt usikker på om jeg skal kutte vitamintilskudd, ser det er delte meninger om det men kanskje jeg skal prøve når vektnedgangen er kommet skikkelig i gang igjen.
Har spist alle mulige partystoppere denne uka, men har hatt et veldig kontrollert inntak av mat og fett og gått ned i vekt. Tror heller det er nøkkelen enn at visse matvarer stopper vektnedgang. Det står jo over alt at for mye mat også gir stopp.
Jeg merka at jeg ble blenda av det faktum at nå kan jeg spise ost, fløte, smør og entrecote i lange baner også spiste jeg litt mye i både tide og utide. Ikke alltid like enkelt å følge regelen om "mat når du er sulten, til du er passe mett" når man har noe skikkelig godt på tallerkenen. Blir fort litt mye, dessuten spiller nok hodet (psyken) litt inn i at man føler seg sulten/fyser pga av gamle spisevaner og derfor finner seg en snack som kanskje egentlig ikke er nødvendig. Det henger nok en god del dårlige vaner igjen fra tiden før lavkarbo, som spising/snacking i tide og utide for man hadde lyst på noe godt for det man ikke var tilfreds med maten man fikk.
Selv har jeg måttet jobbe med dette og det tar tid. Ikke bare skal kroppen venne seg til ny mat, men psyken skal venne seg til også. Det er ikke bare å stappe i seg selv om man kutter karber. For meg har det tatt tid og snu på dette men denne uka har jeg endelig klart det og det har gitt resultater. Det har vært tungt ettersom jeg har et ordentlig trøblete forhold til mat. Nå bruker jeg mye tid å si nei til meg selv og tenke nøye gjennom er jeg egentlig sulten eller er det hodet mitt som har lyst på "noe godt"?
Blir nok litt utskeiing i helga pga av GP-fest (fremdeles lavkarbo) men kanskje er det sånne ting min kropp trenger for å jobbe videre 
God helg, nå skal jeg lage lavkarbo marengs, kakebunn og sjokocookies, slik at jeg har noe dersom fristelsen blir for stor. Og ikke minst til å ta med når jeg blir invitert i kaffeslaberas (og jada jeg veit at man ikke skal ha for mye sånne ting - men litt av og til holder psyken i orden. Cluet er moderasjon og det gjelder egentlig alt )
|