Sv: Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?
Opprinnelig lagt inn av Kula, her.
Jo, den gjør nok det i de fleste tilfeller. Jeg har imidlertid noen egne observasjoner som er forbløffende i forbindelse med magnesiumtilskudd. Vi har en eldre kvinne i familien (nærmere 80 år gammel) som i flere år hadde vært plaget av kramper i bena. Da hun på min oppfordring begynte med magnesiumtilskudd, forsvant krampene i løpet av ett døgn. Dette er et år siden, og hun har ikke hatt antydning til kramper siden.
Jeg er klar over at man ikke kan trekke generelle slutninger på basis av enkelttilfeller, men jeg er ikke helt overbevist om at kroppen alltid klarer å regulere dette selv med dagens matvarer.
Det er et godt poeng. Det var også noe sånt jeg siktet til når jeg skrev "hvis man lar den få muligheten".
Så lenge man spiser relativt sunt, holder væskeinntak nogenlunde stabilt, og ikke manipulerer saltnivået i kroppen på forskjellige snedige måter, mm, så går det seg som regel til av seg selv 
Sitat:
Når jeg tenker meg om, har jeg også lagt merke til at mine krampeproblemer er størst i perioder hvor jeg går mye ned i vekt. Når vekten er stabil er ikke problemet til stede i samme grad.
Merkelig...
Man mister automatisk ganske mye vann som har vært bundet til fett når man går ned i vekt.
Som sagt er det ikke noe i veien for å bruke mineraltilskudd i perioder, men å opprettholde et kunstig høyt nivå over tid er ikke gunstig.
|