Vis enkelt innlegg
Gammel 28-05-10, 23:07   #12
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jæ bare lurær!

Synes fler og fler her inne mister totalt fokuset på SUNNHET med dette kostholdet.
Det virker ikke lenger som at dette er en faktor som teller med, i det hele tatt, og folk skal bare ned-ned-ned, koste hva det koste vil.

Hvorfor?

Er det ingen som bryr seg om hva som er best for kroppen lenger? Er det bare å gå ned i vekt som er målet?

Ser folk modifiserer alle "sannheter" til å passe til sin egen overbevisning her i denne kostholdsverdenen. Grønnsaker trenger man hvertfall ikke. Totalt greit å drikke et par dl olivenolje. Leve utelukkende på kylling? Why not?? Fløte er en fin tørstedrikk. 1100 kalorier om dagen.. Helt topp!! osvosv. Det snakkes mye "ned" om Grete Roede og andre "slike" dietter, men er disse vanene noe særlig bedre?

Må vel også presisere at dette selvfølgelig ikke gjelder alle.. Og.. at folk må selvfølgelig få spise og gjøre hva de vil med sin egen kropp.. Og det kan godt være mulig at disse tingene er veldig sunne og flotte for noen sine kropper.. Er ikke det liksom, men likevel da?

Hvorfor spiser du lavkarbo? For at vekta skal vise noen kilo mindre eller for å få en sunnere og gladere kropp?

Godt innlegg

Da jeg først begynte med lavkarbo tenkte jeg kun på at vektnålen skulle nedover og pcos\en blir bedre og brydde meg ikke så mye om hva jeg puttet i meg bare det skjedde - i likhet med at jeg tidligere ikke brydde meg om hva jeg puttet i meg av raske karber.

Etter at vekten ble mindre og mindre begynte jeg å interessere meg tilsvarende mer og mer for kosthold og sunnhet, og etter hvert har jeg også blitt mer opptatt av hva jeg putter i meg av lavkarboting. Hvis jeg kan velge økologisk, gjør jeg det. Jeg forsøker også å spise mye grønnsaker, ha mest kylling og fisk osv. Som jeg har nevnt tidligere er filosofiene til Kjernesunn Familie og Thorbjörg Hafsteinsdottir med "Spis deg yngre" noe jeg har omfavnet varmt - så når jeg lager smoothie tenker jeg vel så mye andre fordeler enn bare vektnedgang.

Jeg shopper vel egentlig tips og råd fra ulike steder, også fra Supermat, og putter dem sammen til et lavkarbokosthold som jeg opplever som sunt og som ikke bare skal få meg ned til idealvekt, men også gjøre at jeg lever lenger, er friskere, ser bedre ut osv.

Også skal jeg innrømme at det å bli mamma i nær fremtid, som jeg håper sterkt på, også er en veldig sterk drivkraft

Må forøvrig legge til at jeg er helt enig med Modezty: jeg har nærmest programmert inn at fredag og lørdag ikke er kos uten godis, og kan jeg ikke spise sukker, så blir det sukkerfritt. Holder på å jobbe med å endre på den instillingen og det går sånn greit nå, selv om det var vanskelig i starten. Hos meg er det vel så mye mentalt, som en hormonell ubalanse som pcos som har ført til overvekt. ( samt mange andre momenter jeg ikke skal ta nå)

__________________



Sist redigert av EmilyB : 28-05-10 kl 23:13.
EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat