Vis enkelt innlegg
Gammel 28-05-10, 23:21   #14
Karbosara
Seniormedlem

Karbosara sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Fjerdingby
Alder: 58
Karbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Flott at noen setter fingeren på dette!
Og jeg er også enig med Cherry om at det blir ofte mye fokus på erstatninger for det vi liksom skal holde oss unna...
...noe som gjerne fortsetter å trekke oss i retning av en slags "høykarbolivsstil" som om dette er den normale måten vi burde leve på.
Jeg har lenge tenkt på å starte en tråd for å debattere litt rundt nettopp dette, men jeg har ikke helt klart å finne ut hvordan jeg skal ordlegge meg.

Jeg startet med ketolysekuren for å slanke meg, men da jeg ikke gikk ned i vekt det første halve året,
forandret innstillingen min til det nye kostholdet seg.
Jeg merket hvor godt jeg hadde det, og at helsa mi ble bedre på mange måter.
Det har blitt en livsstil for meg, der jeg er opptatt av det helsemessige.
Jeg har etterhvert gått ned i vekt, og ønsker å gå mer ned, men jeg er først og fremst opptatt av at kroppen min skal være sunn.

Det innebærer for meg at jeg ikke spiser erstatninger for hverken brød, sukker eller kaker.
Gjør jeg det, har ikke kroppen det bra på flere dager etterpå.

Erstatningsbrød stopper vektnedgangen min, og trigger suget etter mer sånne ting.
Søtningsmidler gir luft i magen eller løs mage, og de trigger søtsuget.
Kaker med søtning gjør det samme.

Jeg har også tenkt en del på at vi har så lett for å "hoppe av" lavkarbo når vi er syke,
for da skal man ta vare på seg selv, og kose seg.
For meg blir det motsatt. Jeg tar vare på meg selv når jeg ikke spiser høykarbo, for jeg ønsker heller ikke ha tilleggsplager når jeg likevel er syk.
Da er det viktigere enn noen sinne å holde meg til lavkarbomat, for det er da jeg har det best. Trenger jeg å trøstespise når jeg er syk,
så trøstespiser jeg lavkarbomat som ikke ligger på grensen av hva som er "lovlig", men heller så langt innenfor grensen jeg kan klare.
Dette er i alle fall det jeg har oppdaget gjør meg godt.

Det hender av og til at jeg gjør opprør mot mine egne holdninger,
og ender da også med å "betale prisen" for hva jeg har utsatt min egen kropp for.

Takk for at du tok opp dette, Nellie!

Karbosara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren, startet 1.nov, 2007 Svar med sitat