Vis enkelt innlegg
Gammel 28-05-10, 23:50   #17
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Ønsket om å gå ned centimeter og kilo er jo sannsynligvis "utgangspunktprioriteten" for mange, og problemstillingen man ofte oppdager lavkarbo-idéen gjennom, vil jeg anta - og da synes jeg det er helt naturlig at man kanskje fokuserer mye på rene erstatninger for tidligere kosthold først, for så å sette seg mer inn i sunnheten når man har gjort seg en viss erfaring med hvordan lavere karbo- og høyere fettinntak virker på kroppen.

Det har i alle fall vært en læringsprosess for meg; først var det kiloene som var i fokus, nå vet jeg at så fort jeg spiser sukker/stivelse mister jeg døgnrytmen og blir generelt i dårlig form. Kunstig søtning har også merkbar dårlig effekt på kroppen. Dermed har jeg en motivasjon jeg ikke "visste om" til å begynne med når jeg står og vurderer hvilke ting jeg skal spise.

Men jeg må tilføye at jeg ikke ser noen problematikk med "feil fokus" her på forumet, faktisk. Mange har visst hengt seg opp i det med bare smør som mellommåltid; den posten HET jo "uncharming mellommåltid" og var mer en rapport enn en anbefaling, såvidt jeg forsto. Å drikke fløte som tørstedrikk var heller ikke en skrytepost, det var vel rett og slett et spørsmål fra noen som synes det er godt å drikke fløte, og ville vite om det i det hele tatt var lurt.

Visst er det et stort antall innlegg som diskuterer sukkerfrie sjokolader og kakeoppskrifter, men er de virkelig så mange i forhold til andre gjenganger-temaer? (fargenyanser på ketostix, for eksempel, endringer i menstruasjonssyklus, hårtap, hodepine ved overgang til ketogent kosthold, ketose-ånde, etc...)

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat