Tråd: Bedre syn?
Vis enkelt innlegg
Gammel 30-05-10, 20:39   #10
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Bedre syn?

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

Aner ikkje om det har nokon som helst samanheng eller om det er 100% tilfeldig, men eg har same erfaring som EmilyB. Merka det ganske fort etter at eg la om til lavkarbo i fjor vår/sommar, og måtte til slutt få nye briller. Mindre nærsynt no.

ALLE vil med tid å stunder oppleve at de blir mindre nærsynte, eller mer langsynte, alt etter som. Vel og merke når det gjelder leseavstand. Denne endringen skjer rundt ca 45-55 år. Det kalles å bli presbyop. Det skyldes at linsen på en måte stivner og at vi ikke klarer akkomodere like godt som før. Dvs klare innstille linsa i øyet etter om vi leser eller ser på avstand. Den "vanlige" styrken på presbyopi er 2-2.5 pluss. Dvs at en person som ALDRI har brukt briller verken for å lese eller se på avstand må plutselig begynne å bruke lesebriller...

Men som sagt tidligere, stabilt blodsukker stabiliserer også synet. Det hender at diabetikere blir frarådet å laseroperere seg nettopp fordi at synet kan variere endel.

Sist redigert av Kanutten : 31-05-10 kl 12:29.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat