Sv: Trenger sårt hjelp til å legge om kosthaldet til familien min
Jeg kan fortelle om mine egne erfaringer med et kresent allergibarn. Minsten er allergisk mot egg, melk og nøtter og matlagingen kan være en utfordring noen ganger. Jeg har innsett at all mat må lages fra bunnen av og bruker mange oppskrifter fra www.allergikokken.no som jeg tilpasser og gjør med lavkarbovennlig.
Han er med på matlagingen og da er det mye mer moro å smake etterpå. All mat legges for seg selv på tallerknen slik at den ikke kommer borti hverandre og jeg oppfordrer til å smake en liten bit. Noen ganger gjør han det, andre ganger ikke. Men deltagelse i matlaging er en stor hjelper. Det er vanskelig for han å ikke putte en liten bit gulrot i munnen når han står og deler. Ellers er det tålmodighet som gjelder. Brød bakes ved å finmale alle frø slik at det ikke kan spores så mye som en bit igjen. Jeg forteller aldri hva som er i f.eks vafflene og pannekakene men finner frem de spesielle ingrediensene i målebeger når han er med.
Om hun har mye vondt magen bør du få tatt en blodprøve og sjekket i forhold til melk og gluten om det ikke er gjort.
|