Vis enkelt innlegg
Gammel 01-06-10, 09:55   #7
Georgine
Supermoderator

Georgine sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 55
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Trenger sårt hjelp til å legge om kosthaldet til familien min

Jeg bruker en dæsj av ditt og datt metoden, men du kan f.eks ta utgangspunkt i denne: http://www.allergikokken.no/oppskrif...od/grovt-brod/. Bytt ut hvetemel med litt fiberhusk og soyaprotein. Mal frø i en hakker/blender til det blir som mel (det tar bare noen få minutter). Og bruk bakepulver i steden for gjær.

Det er lov å være frustrert og fortvilet og jeg blir og det, særlig over mat som ikke spises. Så rådet er back to basic og så enkel mat som mulig. Liker hun kjøtt med en type grønnsaker og uten saus, så gi henne det. Får du henne til å spise knekkebrød så kjøp ett uten frø og la henne selv plukke det ut fra butikken men avtal at da skal hun spise den typen. Lag kjøttboller av ren karbonadedeig og lite krydder og send med i matpakken sammen med ost og noen druer eller minigulrøtter osv.

Og ikke ha mat som gir mye blodsukkersvinginger tilgjengelig. Syltetøy er lov, men med minst mulig sukker. Lag små porsjoner til henne så hun kjenner at hun mestrer måtidene og ikke kommenter at hun spiser lite. Dersom hun pirker i maten og går fra bordet, ta vare på maten og server det igjen når hun kommer en halvtime senere og er sulten. Du bestemmer hva som serveres, hun bestemmer hvor mye hun vil spise.

Selv om du er en elendig kokk kan du lære å lage mat. Jeg måtte tidligere klippe spagettien ut av kjelen, den satt fast hver eneste gang. Maten min var svidd og kjedelig. Men jeg har måtte prøve og har feilet mange, mange ganger. Kjøpe deg kokebøker og plukk det du synes ser greit ut å lage fra disse. Og så har jeg funnet ut at det tar ikke lenger tid å lage mat fra bunnen av enn halvfabrikata. F.eks gryterett: mens du bruner kjøttdeig så hiver du følgende i en annen kjele: en boks krønsja tomater, 1 løk og en papirka. Kjør det i blenderen så det ikke synes at det er grønnsaker i maten. Hiv det stekte kjøttet oppi og la det surre. Serveres som den er, eller med grovt brød/glutenfritt brød som kan dyppes og brukes som skje.

Lag smoothies som smaker søtt med f.eks stevia som søtning. Ha oppi proteinpulver, bær og sukkerfri youhurt.

Jeg synes legene er for lite flinke til å anbefale å holde seg unna melk og gluten. Barn får et næringsrikt kosthold uten disse tingene og det blir langt bedre med riktige oljer og god protein.

Og ikke gi opp

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat