Sv: Trenger sårt hjelp til å legge om kosthaldet til familien min
Jeg er litt treg, har dere bare tatt blodprøve for sjekk av cøliaki? Det er kun coloskopi (staves??) som Streber sier som kan avdekke dette.
Jeg har også allergibarn, jeg innbilder meg at hun "automatisk" nekter å spise mat som ikke er bra for henne. Jeg presser aldri henne (eller andre..) til å spise det hun ikke vil. Men smake får hun!
Feks: Hun nektet lenge å spise eple, juice, ost, etc. Når hun ble eldre kunne hun si at "munnen blir rar og klør" - allergi. Men som barn kunne hun ikke forklare det bedre enn at hun ikke LIKTE maten. Hun er 11 år nå. Og får styre maten helt og holdten.
Først og fremst ville jeg fått barnet ditt skikkelig undersøkt hos allergispesialist. Ikke nøy deg med blodprøve, de er ofte misvisende. Kun prikktest og/eller test ved å spise mat/drikke som kan avdekke allergi. Med så mange plager må du bare stå på! Finn en annen lege, hvis nåværende ikke vil samarbeide.
Vi har vært så heldig at vi allerede ved 6 mnd alder kom til en god allergispesialist (senter for astma- og allergi, ved Ullevål i Oslo)
Ta utgangspunkt i det hun liker og kan spise. Tenk hva hun kan spise, ikke hva hun ikke kan spise. (litt sånn som vi på lavkarbo gjør, istede for å fokusere på alt vi blir syke av, finner vi frem det som vi kan spise)
Og husk, vi spiser ulik mengde mat, nå vet jeg ikke hvor mye hun spiser, men så lenge hun er frisk og rask, vokser normalt, så får hun nok mat!
Helt off topic: Vi har forsøkt osteopat med stort hell, hos os var det primære problemtet gjentagende uvi, dette forsvant etter få behandliger, men hun fikk også masse energi, mye mindre syk generellt, astma ble bedre, humøret steg. Om tilfeldig eller ei, vet jeg ikke. Men tviler ikke på at vi forsøker dette igjen om hun blir syk igjen. 
Lykke til!

|