Sv: Hva skjedde med sunnheten?
Opprinnelig lagt inn av morthy, her.
Jeg er enig i at det snakkes for lite om de mange bivirkningene LCHF-kostholdet kan ha men jeg skjønner ikke helt konklusjonen din..
Mener du at folk får bivirkninger fordi de spiser for lite grønnsaker og/eller fordi de spiser for lite?
Hvor har du dette fra?
Opphavsmannen til min diett/kosthold mener f.eks at man får i seg det man trenger av vitaminer kun av å spise animalsk føde, han velger likevel å spise grønnsaker fordi han syns det er godt.
Jeg har hatt mange bivirkninger, mer enn de fleste, virker det som... Jeg har spist nok mat og jeg har spist grønnsaker.. Likevel har kroppen vært gjennom diverse plager (som heldigvis ser ut til å ha gitt seg nå..)
For meg ser det ut som at plagene kommer fordi kroppen er i en overgangsfase fra høy tilgang på karbo til lav tilgang på karbo.
Hvordan kan du vite at folk går sine egne veier og derfor går på en smell? Det finnes sikkert eksempler på det også men jeg tror de fleste prøver å følge kostholdet til sine respektive "guruer"
Til slutt hadde det vært nyttig å høre hvordan du spiser ettersom du gir inntrykk av å ha god greie på hva som er best for kroppen.
Venter i spenning.
Jeg mener at folk ofte i slike tilfeller sier "Jamen, hvis du har blitt dårlig, så har du ikke fulgt kuren" og at det derfor er litt rart å se at så mange her inne avviker fra nettopp kurene de har valgt seg
Og nei. Jeg har ikke på noen måte, hverken i hovedtråden eller seinere sagt at jeg vet alt om hvordan man skal spise for å være sunn! Heller ei at jeg gjør det selv, at all times
Men enkle prinsipper som å:
- spise variert
- få i seg nok næring
Og spesielt når man følger en filosofi som Ketolyse eller Atkins:
- Følg retningslinjene som opphavsmannen/kvinnen har satt.
Hvis ikke.. Ikke kall det du holder på med for "Ketolyse", "Atkins", "Fedon" osv.
Synes ikke det er så veldig bombastisk, forferdelig eller banebrytende provoserende å si at dette er enkle prinsipper som de fleste burde følge
"Småeksemplene" var som jeg har sagt, ca 100 ganger, bare eksempler for å utdype litt.. Om folk vil ta alt veldig bokstavelig eller ei får være opp til dem
Folk må også huske at de er forbilder her inne. Så å gå rundt og si til folk at "Jooooda, spis de 600 kaloriene dine du. Så lenge du er mett så er det så flott så" og "Neidaaa, ikke noe vits i å spise grønnsaker. Kutt dem ut." Det blir litt drøyt og veldig feil, i mine øyne. (må vel igjen skrive at jeg bruker overdrivelsens"kunst" her, siden jeg ser jeg ikke er så flink til å gjøre det så åpenbart som jeg trodde)