Sv: Hva skjedde med sunnheten?
Jeg er helt enig i at man skal prøve å leve sunt, problemet her nellie er vel kanskje at man finner deg en smule krass, som om du sitter med en fasit på hva som er riktig eller ikke. Jeg lurer egentlig på hvilke grunnprinsipper du mener, fordi folk er jo så vanvittig forskjellige, og folk her inne, ihvertfall jeg, opplever til stadighet at jeg får høre at jeg lever usunt fordi jeg lever på lavkarbo. Ergo, det som er sunt for deg, er jo ikke nødvendigvis sunt for andre?
Etter å ha lest en rekke bøker om lavkarbo, så finner jeg det samme som går igjen: at man skal spise når man vil og når man er sulten - og det er ikke nødvendigvis slik at man må spise flere måltider om dagen. Dette er det f.eks stor diskusjon om, og jeg klarer sjeldent å spise mer enn tre måltider om dagen, rett og slett fordi det er min kropp, det er meg, det er dét som er riktig for meg.
Og når jeg spiser, så passer jeg på at jeg er innenfor karbogrensen, men det har faktisk hendt jeg har ligget på alt fra 1400 - 3000 kcal. Det jeg tenker er sunt er at man spiser når kroppen er sulten, når man lytter til kroppen, og ikke hva nødvendigvis tallene sier i seg selv. Jeg har allikevel gått en del ned, og jeg opplever heller ingen bivirkninger, til tross for at jeg ikke er spesielt overbegeistret for grønnsaker, men har noen favoritter. Så da holder jeg ofte til dem, og det er på en måte det. Jeg kan faktisk gå dager hvor jeg ikke spiser særlig med grønt, men er man usunn? Tja, det kommer jo veldig an på hva man spiser resten av dagen, men jeg har ihvertfall ikke lidd om jeg ikke spiser grønnsaker to av syv dager i uken.
|