Vis enkelt innlegg
Gammel 02-06-10, 11:02   #110
Morbeline
Juniormedlem

Morbeline sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Trondheim
Morbeline er på en erverdig vei

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Jeg synes ikke vitaminer og mineraler skal komme inn i kroppen vår via en boks med piller som er lett å ta om morgenen, og tenke at "jammen nå er jeg sunn, nå har jeg dekket dagsbehovet og vel så det!". Det ser jeg så mange kunder på apoteket tenke (og si høyt), og jeg blir skremt når det også gjelder småbarnsforeldre. (Tror forresten dette er en farsott i tankeganger vi har tilegnet oss den dag i dag, spesielt her til lands, om at piller er magisk og hjelper mot alt, kostholdet har da ingenting å si annet enn for vekta?) Vitaminer og mineraler vi trenger finnes jo i mat - sunn mat. Også innenfor lavkarbo. Kjøtt, fisk, fugl, og grønnsaker dekker det meste, så hvorfor ignorere å spise det som gir oss det bare fordi man skal holde seg under en kalorigrense, kun leve på fløte, kylling eller rett og slett i trass som noen bakover her mente? Jeg er så skjønt enig med Nellie her - variert er viktig. Og jeg kan ikke se hvordan variert strider i mot en vektnedgang eller sunnhet, i grunn.

Men når det gjelder erstatninger slenger jeg meg på en del over her. Nå er ikke jeg av de som trenger å gå ned noe spesielt, men å spise sjokolade og andre søtsaker daglig er virkelig ikke bra, selv for normalvektige, men også en vond vane å vende. Lavkarbo er jo veldig fint fordi man tenker seg ofte to ganger om før en sprekk; man tenker jo kanskje da først på en erstatning, og jeg skal si at det da er bedre å sprekke med en cola zero eller eggedosis på splenda i ny og ne, enn å falle tilbake til sjokolade hver dag. Men det er slike ting man gradvis tror jeg, som folk sier her, må endre på og da spesielt psyken, den innebygde trangen til at søtt = kos for eksempel.

Til sist kan jeg jo si at jeg begynte på lavkarbo litt av nysgjerrighet og litt for å komme ned til idealvekta igjen. Men nå har jeg oppdaget at det gir meg så mye fordeler, slik som en mindre kranglete mage som før hindret meg ofte til å gjøre det jeg hadde lyst til og litt mindre irritert acne. Så jeg prøver å omgjøre lavkarbo til en livsstil nå. Men nettopp den tankegangen har gjort at jeg er mye flinkere til å sette sammen måltidene variert. Veksler på grønnsaker, kjøtt, fugl, fisk og så videre. Og å spise ordentlige måltider, som frokost og middag - det er jo lett å sluntre unna når man er student

Synes forresten det er litt leit at denne tråden har artet seg til en slik sarkastisk tråd. Det hadde gjort seg mye om folk hadde lest, forstått og så tatt et standpunkt og begrunnet det godt på en vennlig måte. Alle er jo forskjellige - alle spiser forskjellig! Noe fungerer for noen, noe annet fungerer for andre, men disse grunnprinsippene Nellie snakker om synes jeg virker logiske for helsa. Vet ikke hvor mange som har hatt fysikk, så energiloven er kanskje å dra i, men dere kan jo tenke at når tanken er tom på bilen, så går ikke bilen så veldig fort