Sv: Trening og ketose
Opprinnelig lagt inn av Morbeline, her.
Fortsetter litt på denne tråden jeg, siden det var så mange kloke svar. Jeg merker at det var utrolig tungt i starten å trene utholdenhet. Det er ikke fordi jeg var dårlig trent, det var en tung følelse i kroppen jeg ikke har kjent før uansett hvor langt tid det går mellom øktene. Men nå, etter at kroppen har vent seg litt til lavkarbo (ennå i startfase, dog) så er det mye bedre!
Men, spørsmålet mitt her nå er, til dere erfarne - får man raskere resultater i fremgangen sin på lavkarbo? Utholdenheten, blir oksygenopptaket bedre fortere enn på høykarbo? Og hva med styrketrening, for jeg merker muskler etter bare to ganger og det er litt uvant for en uten muskler i det hele tatt Ren nysgjerrighet i grunn, om det er jeg som har trent annerledes enn før eller om det faktisk har noe på kostholdet å si.
(og er det bare jeg som har merket at hold/sting i siden har forsvunnet helt?!)
Jeg synes at fremgangen på dette kostholdet er langt bedre enn på tradisjonell kost. Ikke så rart, når vanlig mat med mye karbohydrater belaster kroppen med mye undødig hormonvariasjon og avfallstoffer.
Oksgenopptaket øker langt raskere, fordi det er lettere å holde høy fart over lang tid. Altså kan en trene hardere. Iallefall kan jeg det. Maxpuls på det gamle kostholdet mitt var 192. Helt normat for en 40 åring altså. Etter ni måneder er maxpuls nå 230. Cirka 20 slag over maxpulsen til en 1 -åring. Ifølge fysiologer skal en ikke kunne ha maxpuls over 220.
Hjertet fungerer mye bedre på ketoner, du får et mye bredere slagspekter, og om jeg ikke er spesielt sliten, kan jeg løpe i max hastighet i 1 km, og ennå ligge langt unna maxpuls, så skal man trene hjertet skikkelig, må man kunne trene hardt - ergo enda mer fremgang.
Oksygenopptak og utholdenhet er mye bedre på dette kostholdet. Musklene vokser mye raskere, pga en forhøyet verdi av veksthormoner i blodet, fordi insulinet holdes nede. Insulinet er et anabolt hormon, men en har uansett nok av det til å bygge mye muskler.
PS: Ny vitenskaplig forskning viser nå at du behøver ikke vente 48 timer med å trene en muskel. Det er fit for fight etter bare 24 timer.
|