Barefooting og ketose!
Langdistanseformen har kommet seg betraktelig etter jeg begynte å legge om kostholdet. Og i samme slengen har løpegleden økt noe voldsomt. Jeg må neste holde igjen for å ikke løpe så mye at jeg pådrar meg belastningsskader. Derfor passet det bra at en på jobben stakk innom kontoret og sa noe som "jeg vet noe du kommer til å like!" Og så slang han et par Vibram fivefingers på pulten min. Etter noen korte minutter med innføring og to tre videoer på youtube, var jeg solgt. Boken "born to run" har ankommet, det samme har mine fivefingers kso. Boken skal åpnes i kveld, skoene har vært testet ca 15km i dag. Kanskje litt langt for en første tur, men utrolig gøy. Jeg løp opp og ned et fjell, og ca 6 km på asfalt til avslutning. Det føles bra, selv om leggene helt klart kommer til å være mørbanket i morgen! Det tar nok litt tid å bli helt vant til et litt anderledes løpesteg. Kommer nok ikke til å kaste mine godt utprøvde asics nimbus, men variasjon er særdeles kjærkomment!
Alt i alt vil jeg si at trening i ketose pluss barefooting = sant Knallgod utholdenhet, leken og lett på foten og litt steinalderpreg over det hele