Vis enkelt innlegg
Gammel 06-06-10, 20:46   #4
aliasdictus
Medlem

aliasdictus sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 46
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Barefooting og ketose!

Min erfaring etter litt bruk er først og fremst at følelsen å løpe med disse er helt anderledes, og det er helt klart at det kreves litt "øvelse" for å bli vant til det. Hvis man skal jogge, føler jeg frekvensen går opp og steget blir litt som å liste seg. Best følelse fikk jeg da jeg fikk i gang et litt hurigere steg, og følgelig gikk tempoet opp, og det ble mer intervalltrening (fartslek) av det. Jeg er rekordstøl i leggene i dag, etter en litt for lang testøkt for to dager siden. Men det var bare så utrolig deilig å løpe at jeg ikke ville stoppe Det kunne jeg ikke sagt før jeg begynte med lchf!

Argumentene for å løpe barbeint kan man finne noe av ved å søke på barefoot running på youtube, eller søk på følgende "The Barefoot Professor: by Nature Video". Grei video. Og hvis man vil mer vitenskapelig til verks er det altså publisert en artikkel i nature. Konklusjonen er kort fortalt at det belaster kroppen mindre hvis man løper med et annet løpesteg, som for mange naturlig kan fremprovoseres ved å rett og slett kle av seg på beina og løpe barbeint.

Holder på å lese "born to run" av christopher mcdougall, som visstnok er barefoot-bibelen, men ikke minst er den en spennende og fascinerene bok.

Siden kroppen (min) fungerer mye bedre i langdistansemodus med et lchf kosthold, ble jeg nysgjerrig på hvordan løpingen i seg selv kan fungere bedre også. Og da må barbeintløping testes ut!