Sv: Barn på lavkarbo
dette er ikke snakk om slanking eller at barna ikke skal få noe å kose seg med eller at jeg snakker over hodet på ungen om kosthold. Dette er en livsstilsendring for hele familien. Jeg og min kjæreste bestemmer kostholdet hjemme og er begge to enige i at vanlig sukker ikke er noe vi ønsker å lære vårt barn å bruke. Hva han velger når han blir ungdom-voksen det kan jeg ikke regjere over,men jeg vil legge et grunnlag nå. Vi har desserter og kaker som er laget med annen søtning. (stevia)
Så vårt barns kosthold er tilnærmet det samme som andre barn har,bare hjemmelaget og bedre etter min mening.
kombinasjonen fint mel, sukker og fett er ingen god ide,og det er nettopp dette du finner i kjeks og kaker. Sukkeret og det fine melet (karbohydratene) øker blodsukkeret mye- og dermed insulinet,som er uheldig for kroppen. Dette er ikke gode matvarevalg. Ikke minst fordi fettkvaliteten ofte kan være tvilsom. Industrielt fremstilt kjeks og kaker,samt butterdeigprodukter som wienerbrød og croissanter, er fortsatt en av de største kildene til de skumle transfettsyrene, som er vist å øke risikoen for hjertesykdom, noen kreftformer og betennelsestilstander betraktelig. Skal det først spises slik mat bør det være sjeldent og i små mengder. Vi velger derfor dette bort istedet for å noen ganger si at det er greit,mens andre ganger ikke. (barn blir forvirret)
Sørg for at det ikke står:delvis herdet,vegetabilsk fett, olje, planteolje. Da kan produktet inneholde transfett. Malte mandler,nøtter og soyamel og malte havregryn er bedre å bruke enn mel.
Sist redigert av Kisha : 07-06-10 kl 21:02.
|