Vis enkelt innlegg
Gammel 25-05-05, 20:49   #16
Mum 4 2
Seniormedlem

Mum 4 2 sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 54
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Dragen

Vi begynner på andre runde i helsevesenet i morgen.

Jeg måtte grine meg til tester i fjor høst, da Lillebror til slutt var så dårlig at han hverken kunne snakke eller gå.

Jeg håper det går litt greiere denne gangen. Jeg skal skrive lapp til meg selv i kveld.

Uff, stakkars deg/dere. Det slapp heldigvis jeg den gangen poden på 2 ble testet. Jeg hadde skrevet ned en hel side, med forløpet fra fødsel til han da var 10 mnd`er. Jeg hadde fått henvisning til barnelege fordi jeg mente han hadde melkeallergi. Han var ikke syk av den, litt løs avføring samt at han ble "hyper" og utålmodig etter å spist noe som i det hele tatt inneholdt melk. I tillegg merket jeg meg at da jeg kuttet ut melk i kosten hans, så forsvant en flekk med eksem i panna hans. Da jeg hadde lesset ut av meg hele historien, så kikket barnelegen på meg og sa: "Og dette har du strevd med helt alene. Og ingen har trodd på deg?". Da kom tårene mine, det er sikkert.

Han fikk ikke påvist melkeallergi på prikktest, men legen understreket at alle mine observasjoner allikevel viste at han hadde det. Grunnen til dette er at tarmen er det stedet hvor den første immunreaksjonen skjer, og en kan være allergisk/ha intoleranse mot mat ol. uten at det vises på prikktest. Prikktesten viste derimot at han ikke tålte egg og peanøtter. Sist vi var hos lege ble han "friskmeldt" for egg, og vi driver og introduserer melkevarer nå.

Når det gjelder oppskrifter så kommer noen her, ingen er tatt hensyn til lavkarbo.

Biff stroganoff
500 g oksekjøtt i terninger
120 g løk i terninger
3 ss melange uten melk
4 dl kraft/vann/buljong
1 boks (182 g) sjampinjonger med kraft
salt og pepper
Jevning:
3 ss Toro Fin Glutenfri Brød- og Kakemiks
1 dl odense erlet
40 g tomatpure

1. Brun kjøttet i små mengder ved sterk varme slik at det dannes stekeskorpe raskt. Kjøttet krydres med salt og pepper under stekingen.
2. Brun løken og tilsett så det brunede kjøttet i gryten.
3. Tilsett vann/buljong og krydder og la det hele småkoke til kjøttet er nesten mørt. Ca. 40 min.
4. Lag jevning, som tilsettes gryten under omrøring.
5. Tilsett sjampinjongen og kok ferdig under svak varme.
6. Smak til med salt og pepper.
7. Tilsett tomatpuré etter smak.
# Serveres med ris, salat og brød til.

Kjøttkaker
500 g kjøttdeig
1 1/2 ts salt
1 ss potetmel
ca 2 dl vann (gjerne noe iform av isbiter)
1 krm. pepper
olivenolje til steking

1. Rør raskt sammen kald kjøttdeig og salt i kjøkkenmaskin, til det blir en seig og jevn masse.
2. Spe forsiktig med kaldt vann, under stadig omrøring.
3. Potetmel tilsettes når ca. halve mengden vann er tilsatt deigen, spe i den resterende mengden kaldt vann og tilsett pepper.
4. Vannmengden kan variere noe fra gang til gang.
5. Stek gjerne en prøvekake for testing av smak og konsistens.
6. Til stekingen brukes margarin eller olje.

Wok
200 g kjøtt som tåles
1 fedd hvitløk
1/2 ts salt
1/2 dl olje.
2 dl mandler
1 lite bunt brokkoli
1 i båter løk
1 stk rød paprika
1 stilk selleri
1 stk gulrot
salt og pepper etter smak
3 ss olje til steking

1. Kutt kjøttet i avlange biter og legg den i en bolle.
2. Tilsett hvitløk og 1 ss olje. Bland godt.
3. Varm olje i en høy stekepanne eller wok. Stek evt. mandler under omrøring til de blir gylne, ta dem opp og legg dem på tørkepapir.
4. Varm oljen opp igjen.
5. Fres grønnsakene under omrøring.
6. Tilsett kjøttet i woken. Vend alt sammen.
7. Ha i 1 ss olje.
8. Smak til med salt og pepper og tilsett evt. mandlene. (hvis det tåles)
# Server med en gang.
# Serveres gjerne med ris eller grovt brød til.
# Prøv deg gjerne frem med grønnsaker etter egen smak. Wok gjerne svinekjøtt, okse, kylling, fisk og skalldyr alt etter smak og hva som tåles.

Lasagne
4-8 stk glutenfrie pastaplaster uten egg og soya
Kjøttsaus:
400 g kjøttdeig
160 gulrøtter
200 g løk
olivenolje til steking
salt og pepper
84 g tomatpure
1 ss oregano
1 ts basilikum
1 ts timian
Ostesaus:
5 dl rismelk

1. Skrell løk og gulrøtter (hvis det tåles).
2. Stek kjøttdeigen i to omganger, slik at det blir en fin og brun stekeskorpe.
3. Gulrøttene rives på rivjern. Løken kuttes i halve løkringer eller i terninger, og stekes blanke og møre i stekepanne eller kasserolle.
4. Bland så sammen stekt kjøttdeig, løk og revne gulrøtter og spe med vann, la det hele småkoke i ca. 15 min, smak til med salt og pepper (Bland i tomatpuré og krydderurter hvis man ønsker)
Fremgangsmåte hvitsaus:
1. Smelt melange (uten melk) og rør inn melet.
2. Spe med kokende melkeerstatning / kraft under stadig omrøring, la sausen småkoke i ca. 10 min. under omrøring
3. Legg hvitsaus / potetgull, lasagneplater og kjøttsaus lagvis i smurt form, 3 lag.
4. Avslutt med hvit saus.
5. Strø knust potetgull på toppen

Ellers så er alle produktene av typen god og mager uten melk. Tror også de er uten egg. Vi har iallfall brukt dem. Men dere kan vel ikke bruke leverposteien pga. fisk (ansjos).

Rismelk er egnet til mer enn du aner. Jeg trodde aldri i verden at den ville smake godt i feks. potetstappe (den er jo så søt), men det var faktisk godt. Og noen av ferdigposene med potetstappe er uten melk.

Send meg PM om du vil ha flere oppskrifter, det er drøssevis her hjemme.

Du får også lånt mange fine bøker om allergi/allergimat på biblioteket. Jeg benyttet meg av det. Det blir jo dyrt å kjøpe alle.

Lykke til hos legen da!