Sv: Hva er DIN partystopper?
Opprinnelig lagt inn av morthy, her.
Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan folk vet at forskjellige ting er partystoppere....
Dere vet jo ikke om vekta ville gått ned hvis dere ikke hadde spist brøderstatning, cola, atkinsbar, fløte, rømme osv. osv.
På meg virker det som om mange antar at en ting er partystopper hvis vekta stagnerer.... Men vekta stagnerer kanskje av andre, naturlige grunner?
Kan noen forklare hvorfor rømme skulle stoppe vektnedgang? Ost? Nøtter? Brøderstatning? En forklaring som bygger på fakta, ikke subjektive synsinger?
Personlig føler jeg at lavkarbokosthold er partystopper ettersom jeg ikke går ned i vekt 
Det jeg vil fram til er at jeg føler folk har en lettvint omgang med begrepet partystopper (merkelig ord, forresten - hvem har funnet på det?)
Ehm, det var da veldig til antagelser. Jeg for min del har hatt god tid til å utforske hva som stopper vektnedgangen min og ikke. Nøtter har f.eks en god del karbohydrater, og ved å spise mye av dem så kan man risikere at man fyller opp med glukose igjen, sånn at kroppen brenner det i stedet for å bryte ned fett. Melkeprodukter inneholder melkesukker som er et monosakkarid (den enkleste sukkerarten) som kan påvirke blodsukkeret negativt, ellers er ikke alle kroppen i stand til å bryte ned kumelkeprotein, og det blir i stedet omgjort til glukose, brøderstatninger inneholder mye fiber og kan gi falsk metthet, sånn at man spiser for lite, f.eks. Og det finnes sikkert masse andre fysiologiske forklaringer.
Dessuten må du huske på at dette er et brukerstyrt forum hvor folk deler av personlige erfaringer, dermed blir empiri en god del av ryggraden her inne. Og for meg som har vært medlem her så lenge, så ser man tendenser av de hundreder av medlemmer som både kommer og går og blir at enkelte erfaringer er ganske like. Og vi som har vært her en stund vil også anbefale andre brukere om å gi en markant endring i kosholdet et minimum på tre uker før de avgjør om det har noe å si.
Jeg har spist brød, poteter, pasta, ris, etc i tjueseks år av mitt iv, og jeg vet at jeg legger på meg av det, om jeg spør nesten en hvilken som helst ernæringsfysiolog om hvorfor det er sånn, vil jeg antageligvis avfeies med en annen forklaring, men jeg vet at det er fordi kroppen min ikke tåler det, og jeg vet også hvorfor.
Hvorfor det kalles partystopper, ja, det er jo bare en slags lignelse av at festen opphører, om festen er vektnedgang .

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|