Sv: For å bli bedre på halvmaraton.
Støtter den med vibram fivefingers Men ikke hvis en planlagt konkurranse er i nær fremtid. Det tar tid å bli vant til de, spesielt hvis utgangspunktet er hælløping.
By the way, en interessant fakta hentet fra boken born to run; studie av ca 4500 løpere fant korrelasjon mellom løpeskader og én annen faktor, og den faktoren var prisen på løpeskoene. Jo dyrere og bedre sko, jo flere skader. Jeg har selv erfart dette. Jeg brukte terrengsko med ganske flat såle uten spesielt mye demping både i terreng og på asfalt. Det funket helt fint. Men da nye asics nimbus kom i hus, kom ryggsmertene. Nå når jeg har lagt nimbusene på hyllen og løpt med terrengskoene og mine nye fivefingers, er ryggen helt fin igjen. Muligens en tilfeldighet, men jeg tror ikke det.
Ut over skotøy støttes treningsopplegget som skisseres her. Det er veldig nyttig å trene på hvordan det er å løpe når beina egentlig ikke vil mer. Min erfaring er også at 2,1 mil er mye, mye lengre enn 15km. Jeg har også hørt at en marathon begynner på 35km, det har jeg ikke prøvd selv enda...