Vis enkelt innlegg
Gammel 11-06-10, 11:03   #2215
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Eg har siste 2 månadane brukt Weleda sin kastanjesjampo. No siste dagane har eg merka at eg har antydning til flass i hovudbotnen. Så er då spørsmålet, er dette ein overgong frå billigsjampo frå matbutikkar og paraben og drit, så det vil gå over, toler eg ikkje sjampoen (det klør ikkje eller noko), eller skal eg gå tilbake til Redken frisøsjampoen min som er full av verste sort paraben, eller er eg då tilbake til scratch? Nokon som har peiling?

Jeg har ikke kjempepeiling, men du kan jo prøve en annen sjampo uten parabener kanskje? F eks Jason, den er mild og god. Weleda bruker mye eteriske oljer, noen kan sikkert reagere på dem.

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

"Vønn" som vi sier der eg kommer fra er vel egentlig nærmere muldvarp enn rotter? Eller Lemen er vel enda nærmere. Og de mangler halen, som vistnok skal være giftig.

Neida, de har ingenting med muldvarp å gjøre, se her:

Sitat:

Vånd kalles av og til også muldvarp, men det skyldes en forveksling med en helt annen art. Muldvarpen finnes ikke i Norge. Den tilhører dessuten en helt annen dyregruppe (orden), nemlig insekteterne, og er således i slekt med spissmus og piggsvin. Årsaken til forvekslingen er nok særlig at begge artene kaster opp små jordhauger ved munningen av sine underjordiske ganger. Våndens jordhauger er imidlertid mer uryddige enn muldvarpens, og de innholder ofte en del gress.

Men det stemmer at de er beslektet med lemen, for begge er i hamsterfamilien. Men vånd har hale, som du ser på illustrasjonen i linken til Trulte67, den er bare kortere enn rottas. Nærmeste slektninger er markmus og fjellmarkmus. *kommer fra biologfamilie*

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt