Sv: Affirmasjoner, hvordan og hvorfor
Jeg er enig i at det må bli en vane. For å komme seg vekk fra fastlåste tankemønstre må man gjerne bli bevisst i første omgang. Altså bevisst at man har tankemønstre, og bevisst nok til å klare å velge anderledes når reaksjonsmønstrene dukker opp. Det kan være krevende i begynnelsen. Jeg har funnet meg en metode som fungerer bra, og den går på å være ærlig overfor meg selv ift å definere litt av hvem jeg ønsker å være. Jeg vil ikke være for rigid på dette, må liksom la litt være mystisk. Men hvis jeg kan knytte noen tall til dette målet, feks vekt, eller treningsresultater eller hva det måtte være, så er det fint. Når jeg da står i en situasjon, hva det måtte være, og må velge, kan jeg spørre meg selv, er dette i tråd med den jeg ønsker å være?
En annen ting som har hjulpet meg er å tenke på at følelser kommer ofte etter tanker. Altså hva tenker jeg som får meg til å føle sinne, glede, varme etc? Det er jo situasjoner hvor omgivelsene fremprovoserer følelser, men også da er det nyttig å beskrive det litt utenfra, det tar vekk litt brodden av det synes jeg. Og så prøver jeg å rette fokuset over på hvilke tanker jeg velger. Litt lettere å velge å tenke positivt på noe, for så å føle seg bedre, enn å prøve å gå fra miserabel til happy på notime 
For de litt mer alternative er det jo bøker som omhandler dette, av typen the secret, som jeg selv synes er vel pengefokusert og tabloidisert. Av litt mer kvalitet, i mine øyne, men litt mer komplisert finnes bøkene av "abraham hicks/ esther & jerry hicks." Kunsten er på en måte å bli flink til å ha det bra. Ha det godt først, og så vil gode ting komme til deg. Å gjøre det omvendt fungerer dårlig. Mye kan sikkert sies om disse bøkene, men min erfaring er at det virker, og uansett er det en vinn vinn situasjon hvis man greier å ha det bra, selv om man ikke skulle vinne i lotto, hvis nå det var målet
Mye plapring fra meg her, som vanlig! Affirmasjoner er gode ting! Hjernen skjønner ikke forskjell på om man later som man har det bra, eller om man har det bra ordentlig, det er jo egentlig en og samme ting, og det handler om perspektiv på ting...