Vis enkelt innlegg
Gammel 16-06-10, 18:27   #9
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: For å bli bedre på halvmaraton

Opprinnelig lagt inn av aliasdictus, her.

Jeg har studert en del anatomi, fysiologi og biomekanikk både innen fysioterapi og idrett, og har i den sammenheng skrevet oppgaver omkring løpssteg. Jeg har vært forsvarer av det tradisjonelle synet som feks sier at når dempingen på en sko er tråkket opp, så bør man bytte sko. Noe som kanskje er lurt hvis man er helløper, (men det er ikke sikkert det heller.) Jeg har ikke trent mye ren løping, men når jeg har jogget, har det vært med et hel-steg. Stort sett har jeg drevet ballspill, noe som innebærer å være mye på fremfot/ tærne...

Når jeg så begynte å sette meg inn i barbeintløping, måtte jeg gå noen runder med meg selv og mine oppfatninger. Og på en del områder må jeg si til meg selv at jeg nok har vært med på å ta feil.

Jeg tror nå at veldig mange ville dratt nytte av å trene seg opp til å løpe med naturlig steg, altså et steg som er mer likt et barbeintsteg. Alle virkelig gode løpere har et slikt steg. Noen vil si at dette er et steg som passer for de letteste og mest gazelleaktige av oss. Hvis det er tilfelle at enkelte er for tunge og kraftig bygd for å løpe med et barfotsteg, så bør de i alle tilfeller ikke løpe på helen. Det er ganske sikkert at kroppen må tåle mer støt og juling med hel-løping.

Ikke at jeg skal krangle og stille en fjerndiagnose på ryggen din Bittorres Men var jeg deg, ville jeg hentet inn noen second opinions fra folk med forskjellig bakgrunn. Det er helt klart at veldig mange opplever at kroniske løpeskader blir mye bedre av å lære seg å løpe på nytt. Jeg tror også at hvis man lærer seg å løpe skikkelig, så kan man også lære seg å løpe mye raskere enn man kunne klart med hel-løping, men det tar litt å lære føttene å fungere naturlig på nytt igjen... Mine nimbus er uansett satt på hyllen

Stort sett alle raske løpere løper på forfot, men er du ikke rask nok, blir leggene ekstremt belastet. Når jeg kjører intervalldrag (ca 17 km/t) så løper jeg helt naturlig på forfot. Men på lange distanser går det ikke, fordi farten er for liten.
Det er jo en del nye stilarter som går på det der nå, pose running, chi running osv, men jeg kjøper det ikke helt, alt det nye. Veldig mange løpere er kommet til leger nå i USA, med betennelser i leggene, som er blitt kroniske. De kom etter at de byttet stilart. Kanskje de ikke passer for alle?

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat