Vis enkelt innlegg
Gammel 17-06-10, 23:15   #11
aliasdictus
Medlem

aliasdictus sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 46
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: For å bli bedre på halvmaraton

Jeg tror det er veldig lurt å sette seg grundig inn i det før man bytter løpestil!

Jeg har nå kjørt på for hardt, fordi det føles så utrolig deilig å løpe, men resultatet er ganske mørbankede bein. Leggene tåler det bra, sansynligvis takket være mange års aktiv håndballspilling med mye frempå tærne. Men det er fotbladet som har fått smellen. Jeg vet at enkelte har opplevd å få tretthetsbrudd i mellomfotsbeina etter å ha startet brått med barbeintløping, men mine ømme bein er heldigvis ikke det. Symptomene ligner, men det er rett og slett overbelastning og en del triggerpunkt som har satt seg. Har vært borti det før ifm litt vel mye innendørstrening i form av håndball og innebandy. Det jeg trenger nå er tydeligvis god hvis, avlastning og massasje (og triggerpunktsbehandling.) Kjedelig, for jeg har mest lyst til å løpe

Hvis beina er vant til å bli belastet på en måte, og i sko, er det en brå overgang å skulle absorbere støtene på en helt ny måte!

Når det gjelder fart, så er det mange som sier at barbeintløping er løping, ikke jogging. Med andre ord, man løper naturlig raskere på denne måten. Andre sier at frekvensen må opp, og da lar det seg gjøre å løpe saktere. Da blir det nærmest som at man lister seg avgårde. Søk på youtube, det finnes videoer av folk som løper både raskt og sakte barbeint. Jeg har opplevd at løping i skog og på sti fint kan gjøres i et passe rolig tempo. Dvs man må ikke sprinte.

Prøv å ta av beina og småjogg på asfalt. Da fremprovoseres raskt et naturlig steg. Men husk å gjøre det jeg ikke gjorde, lytte til rådene som sier FORSIKTIG! Det er gjerne nok med 5 minutter første gang. Forvent støle legger, og gi kroppen god tid mellom øktene i begynnelsen. Jeg bruker joggesko til gåsko nå, nettopp for å avlaste foten. Og så er det jo her som alltid individuelle forskjeller. Jeg har fått gjort videoanalyser av løpssteget mitt før, og jeg har hatt ett isett som er relativt midt på foten, ikke utpreget helløper. Det er kanskje en fordel? Men overgangen til fivefingers og milevis i fjell og på asfalt ble altså for tøft...