Sv: Kunstig søtning + kosttilskudd
Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.
Ble litt opphengt i alt Atkins mener man burde ta av diverse tilskudd, hvis man virkelig trenger alt det der så kan vel ikke dietten hans være helt optimal allikevel? Jeg driver og leser litt for å se hva de ulike filosofiene dreier seg om, men prøver å finne min egen filosofi. 
Vet ikke hvilken Atkins bok du har lest, men han anbefaler IKKE 30 kosttilskudd til dagen, - bare så det er sagt 
Grunnen til at det anbefales kosttilskudd under induksjons- og vedvarende fasen på Atkins er at en ketogen diett (dvs. når du er i ketose) er vanndrivende. Når man drikker mye vann og derved tisser mye, vil en del av nyttige vitaminer og mineraler fra maten rett og slett bli skyllet ut uten å bli tatt opp. Det gjelder ALLE ketogene dietter, ikke bare Atkins. Man renser kroppen for en masse avfallstoffer, men dessverre forsvinner noe av det man trenger også. Det man mister mest av er mineraler: Krom, kalsium, kalium, selen, sink og magnesium.
Kostholdet i seg selv er "optimalt" fordi man skal spiser REN mat. Dvs. bl.a. rent kjøtt, fugl, fisk og skalldyr og mye grønnsaker. Stort sunnere enn det blir det ikke. Det er også viktig at man får i seg nok fett,- men riktig fett. Alle måltider skal ha en protein, en antioksidant (grønnsak) og en fettkilde. Da har man et optimalt måltid.
Kunstig søtstoff anbefales egentlig ikke. Det bør unngås så mye som mulig. Etter min personlige mening er bruk av kunstig søtstoff bare å erstatte en last med enn annen. Man kan bli like "hekta" på kunstig søtstoff som på sukker, og sunt er det heller ikke, spesielt ikke om man bruker det i store mengder. Men om man har valget om å sprekke på kunstig søtstoff eller sukker er det bedre at man tar søtstoffet Og å bruke det til spesielle anledninger har jeg ikke noe problem med.
Håper dette var litt klargjørende