Vis enkelt innlegg
Gammel 22-06-10, 08:52   #16
aliasdictus
Medlem

aliasdictus sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 46
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: For å bli bedre på halvmaraton

Ooooh, grattis med sko! Lilletåen kan være litt pain, men det blir bedre etterhvert. Jeg så noen bilder de hadde tatt av føtter til folk som var barbeint hele livet, sammenlignet med bilder av føttene til en typisk vestlig forretningsmann som har brukt sko hele livet. Om ikke ett bilde er representativt, så viste det iallefall at føttene så forskjellige ut, spesielt gjaldt det lilletåen, som hos den vestlige var mye mer presset inn og under naboen... Enkelte som bruker fivefingers over tid, sier at føttene kan forandre form, bli litt videre. Det samme gjelder barbeintentusiaster. Har til og med hørt rykter om plattfoter som etter nøye og forsiktig opptrening, ender opp med ganske normal fotbue og dermed behov for kortere sko Dette er ryktebørsen, men uansett er det en besnærende tanke...

Og forresten, har jeg sagt det før? Begynn forsiktig, gjerne mer forsiktig enn du tror, spesielt hvis føttene er vant til å være i sko.

En meget god løper jeg snakket med, han er under 9 blank på tretusen, sier at den beste måten å bli bedre å løpe på, er å løpe MYE. Han mener at man naturlig vil utvikle et lettere steg hvis man løper mye, og fokuserer en del på tempo og intervalltrening. Det høres logisk ut for min del. Individuelle tilpasninger tatt i betraktning...

En litt anderledes, kort, og morsom bok om løping er "run fast and injury free" av Gordon Pirie, finnes bare som pdf, men den er gratis, feks her: http://www.scribd.com/doc/13695/Gord...nd-Injury-Free
Jeg har ikke lest biten om kosthold, men innimellom all selvskryten, så er det faktisk et og annet tips om løping som er verdt å ta med seg