Vis enkelt innlegg
Gammel 22-06-10, 09:16   #90
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Styrketrening og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Jeg tror det der med at kroppen ikke har like mye spenst på lavkarbo som på høykarbo er en overgangsfase. Jeg merket også at jeg ble betydelig svakere i starten, men nå er det omvendt. Jeg klarer ikke så mye på høykarbo. Ergo er jeg tilbøyelig basert på min egen lille forskning å avskrive alle myter om at man trenger karbo for å yte maks!!

Jeg er tildels enig med deg, men bare tildels. Det er forskjell på å yte og å yte på toppidrettsnivå. Det er nok en grunn til at det ikke er noen toppstyrkeløftere som spiser bare lavkarbo. Det samme gjelder kroppsbygging, og er det noen som eksperimenterer og kan mye praktisk om kosthold, så er det kroppsbyggere. The metabolic diet fokuserer jo på et karboinntak som er tilpasset den enkelte person, og det enkelte aktivitetsnivå.

Jeg vil tippe at de gutta/ og jentene som spiser slikt, greier å balansere inntaket slik at kroppen er tilpasset til å kjøre på fett, med de fordelen det gir, samtidig som de kan hente ut de fordelene som finnes med karbo.

Det er faktisk gjort noen forsøk på syklister, hvor det viste seg at det var fordelaktig å trene på lavkarbo, men samtidig viste det seg at det var en fordel med noe karbo under løp, hvis ikke tapte de noe (!) ytelse på feks sprinter...

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat