Vis enkelt innlegg
Gammel 25-06-10, 11:57   #2
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hva eksakt var det du spiste og drakk som førte til overvekt?

Jeg har vært overvektig siden jeg var barn, skjønt jeg var nok ikke sååå stor som jeg trodde jeg var, alltid. Men lubben, definitivt, med en smalere (BMI 26-ish) periode i slutten av tenårene, deretter opp til ca det jeg veier nå, som varte i mange år, så kom det plutselig på nesten 20 kilo ekstra på bare ett år, kanskje som følge av sykdom (ME) og å måtte gi opp studier og dermed bli "helt" inaktiv.

Men hva jeg har spist? Jeg har nok aldri hatt et kjempesunt kosthold. Før jeg fant lavkarbo måtte jeg ha godteri omtrent daglig, massevis av lettbrus, og sånne "spist 12 skiver brød uten å bli mett"-episoder som jeg ser er ganske vanlig hos andre som ikke tåler de raske karbohydratene så godt. Jeg spiste glatt 200g sjokolade i en fei, en hel pose potetgull nesten uten å legge merke til det, etc. Så nei, det er ikke rart at jeg er tykk.

Men jeg tror ikke det er mulig for meg å ha et kontrollert kosthold som hovedsaklig består av stivelse/karbohydrater. Det ville sukkerbehovet jeg pleide å ha (Jeg har vært en sånn som har ruslet til 7-11 klokka seks om morgenen for en stratos...), jeg kan ikke se for meg å klare å stritte imot det, hele tiden. Når jeg spiser ketogent er det helt uproblematisk. Mindre "streng" lavkarbo har jeg ikke prøvd ennå, men jeg regner med at jeg må prøve meg frem til hva jeg tåler og ikke tåler, når den tid kommer.

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat