Vis enkelt innlegg
Gammel 30-06-10, 09:20   #12
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Erstatte potet, ris og pasta?

Jepp, det er vanillin og det er fææælt! Man blir "bedøvet" på en måte når man bruker det ofte, for man kjenner ikke hvor vondt det smaker før man går over til ekte vanilje (eller delvis ekte vanilje) i noen uker og så går tilbake til den grusomme vanillinen igjen.

Jeg brukte jo Freia vaniljesukker i mange år, syntes det var godt. Så gikk jeg konsekvent over til Tørrleffs vaniljesukker, den grønn- og hvitstripete boksen med mye ekte vanilje i (fullt av delikate sorte prikker), den smaker fantastisk i forhold. Vaniljesmaken overgår vanillinsmaken ganske bra. Da butikken en dag var tom for Tørrleffs og jeg MÅTTE ha vaniljesukker, kjøpte jeg en boks Ica vanillinsocker (som smaker likt Freia sitt). Da jeg åpnet boksen brakk jeg meg, det stinket vanillin og jeg endte faktisk opp med å kaste hele boksen!
Vaniljeessens smaker faktisk ørlite bedre enn vaniljesukkeret, av en eller annen grunn, men jeg bruker konsekvent Tørrleffs sitt, vaniljestang eller ren vaniljeekstrakt om jeg får tak i det. Helsekosten selger også ren, oppmalt vaniljestang på boks. Dyr, men drøy.

Den der Landlord-vaniljeisen de selger i butikkene smaker KUN vanillin, den er grusom! Vaniljeis må ha sorte prikker i seg for å smake godt!