Sv: Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin?
Hei! Jeg fant denne tråden, og svarer selv om det er en stund siden siste innlegg ble skrevet. Jeg har pcos og insulinresistens. Jeg har vel aldri kommet opp på "overvektig" i legenes øyne, men da jeg sluttet på p-piller gikk jeg opp 12 kg på 6 mnd, til tross for at jeg spiste lavkarbo og trente 3 ganger i uka. Etter denne vektøkningen ble jeg til slutt diagnostisert med PCOS.
For å gjøre en lang historie litt kortere, fikk jeg etter mye om og men og mange penger konstatert insulinresistens, og resept på metformin. Jeg begynte på metforminen (3*500mg) samtidig som jeg begynte på restriktiv atkins-aktig diett, så det er jo litt vanskelig å si hva som fungerte. Uansett gikk jeg ned ca. 8 kg i løpet av ca. 4 mnd. ved hjelp av metformin og diett. Jeg var aldri sulten, men ble etterhvert drittlei av kostholdet.
Begynte derfor å spise Fedonaktig lavkarbo, samtidig som jeg tok metforminen. Da jeg slapp opp for metformin sluttet jeg rett og slett på den, da det av mange grunner var mye styr å få tak i ny resept. Sakte men sikkert har jeg lagt på meg 2-3 kilo igjen på de 1,5 årene som har gått uten metformin. Har fått ny resept og prøver å begynne igjen nå, men det er så vanskelig med alle de gufne bivirkningene jeg får!
Angående bivirkninger var det helt forferdelig da jeg startet med metformin første gangen. Dette var nok mye fordi jeg trappet opp for fort. Det ble bedre da jeg trappet opp langsomt og delte tablettene i to osv. Uansett gikk jeg lenge med oppkast, akutt diaré, svimmelhet og kvalme. Jeg slet meg gjennom det, og mot slutten av de 4 mnd var bivirkningene helt vekk. Når jeg når prøver å trappe langsomt opp igjen, merker jeg bivirkningene komme. Nå får jeg imidlertid tabletter på 850 mg, som jo er ennå "verre" for magen. Foreløpig prøver jeg en halv tablett to ganger daglig, men fortsatt kan jeg våkne midt på natta med akutt diaré eller oppkast hvis jeg har spist middag sent.
Råd og tips mot bivirkninger - OBS! Kun basert på egne erfaringer:
- ta metformin midt i et måltid, helst når det er ca. en tredjedel igjen å spise på tallerkenen
- spis lavkarbo, så blir bivirkningene mindre
- drikk masse vann sammen med medisinen
Håper mine erfaringer kan være til nytte for noen!
|