Vis enkelt innlegg
Gammel 02-07-10, 10:08   #2408
Flippy
Medlem

Flippy sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oppland
Alder: 53
Flippy er på en erverdig vei

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Erfaringsmessig vil jeg si at det er best å la jenta være. Prøver og ditt og datt gjør henne bare mer bevisst i troen på at hun er feit. Og da kan det lett føre til ekstremvariant enten i form av anorexia eller bulimi, eller rett og slett fedme.

Men så er det jo bedre å gjøre noe enn å la henne bli...feit lissom. Hva med å litt bevisst prøve å endre kosten hennes og prøve å røre litt mer på henne uten at man legger opp til at hun må slankes og uten å si det til henne?

Vi slanker ikke datteren min, men prøver å gjøre henne bevisst på at småspising og kaker/godterier utenom de faste måltidene ikke akkurat hjelper mot vekta Jeg ønsker ikke å bare overse dette, og la det gå så langt som til at det blir et problem - som jeg sa over, JEG følte ikke at dette var noe problem, og jeg regnet med at hun ville vokse det av seg, men det er greit å være bevisst på det og ikke stikke hodet i sanden......

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Vi er mange her inne som føler at vi ble overvektige som voksene nettopp forde det ble satt fokus på vekten vår som barn. Sjøl var jeg ikke tjukk i det hele tatt. Det ser jeg på bilder fra jeg var 10-12 år. Men iforhold til min radmagre kusine var jeg jo rund.
Og jeg følte meg tjukk forde jeg var rund som liten...OG forde helsesøster mente jeg godt kunne veie tre-fire kilo mindre...skulle ønske de ville holde opp med å veie unger.!!
Av det jeg leser ovenfor høres jo ikke du heller ut til å ha et vektproblem av betydning. Så kansje trengs en holdningsendring her?
Nå er ikke det mitt problem. Heller ikke hvordan du velger å behandle datter'n din. Men....for stort fokus på overvekt hos barn virker etter min erfaring bare mot sin hensikt og skaper ofte spiseforstyrrete unger med lavt selvbilde.

Har man et reelt problem med et svært overvektig barn(ikke bare litt valpefett) tror jeg eneste løsningen er å legge om livstilen/kostholdet til hele familien..uten å kalle det for noe i det hele tatt.
Øke aktiviteten og ikke fokusere på vekt.

Det beste du kan gjøre for henne er å bygge opp selvtillitten hennes på at hun er flott og bra akkurat som hun er ...og fortelle henne at mennesker kommer i alle strørrelser og fassonger. Ikke strebe etter et tynt ideal som for veldig mange er helt uoppnåelig.
En sunn, frisk og lykkelig unge må da være bedre enn en syltynn?

Jeg vil ikke at datteren min skal bli syltynn, hun er dessuten for kraftig bygget til å kunne bli det også Selv ble jeg mobbet for at jeg var altfor tynn når jeg var yngre, og jeg synes ikke det er pent heller......

Når det er sagt, så ønsker jeg ikke at datteren min skal få et vektproblem, og ønsker derfor å forebygge framfor å måtte begynne å slanke henne når hun blir litt større...... Hun blir ikke slanket, men vi prøver å gjøre henne bevisst på at 5 brødskiver til frokost - med sjokoladepålegg, eller Honnikorn med sukker på ikke akkurat er sunn mat...... Hun har fått beskjed om at ikke alle mennesker kan ha lik kropp, og at hun er fin som hun er, men at det ikke er noen vits å spise kaker/godterier hos naboer og venner i tide og utide - jeg kan jo ikke låse henne inne heller......

Hun er misunnelig på nabojenta, som er omtrent samme størrelse men et par år yngre, hun får 100 kroner av foreldrene sine for hver kilo hun går ned!!! Det har jeg forklart min datter at ikke blir aktuelt her i huset, og at man som barn ikke skal SLANKES Vi har bestandig spist mye grønnsaker og rent kjøtt, og hun er en veldig aktiv jente.....

Vi har ikke stort fokus på vekt her i huset, men det må jo som mor være lov å ønske det beste for barna sine? Jeg ønsker ikke å overse tendensene til å legge på seg, og bare vente til datteren plutselig HAR et problem......jeg mener det er bedre å forebygge enn å behandle, og jeg TROR at ved å bevisstgjøre henne på hva som er sunt eller usunt, så slipper hun å bli kjempetjukk, med alle de ulemper det fører med seg

Det høres jo ut her som jeg er helt hysterisk på vekt - det er ikke tilfelle, vi har gått i over ett år uten i det hele tatt å ha batterier i badevekta Og alt vi har sagt/gjort overfor unga, er i samråd med fagfolk, fordi jeg ønsker å være ærlig og åpen overfor dem

Flippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har nådd målet, så det vil tiden vise :)