Sv: Funker dette for alle?
Opprinnelig lagt inn av StegforSteg, her.
Eh....jeg lurer litt på hvorfor du skal sette en 4 åring på diett jeg....
Joda, det skal jeg fortelle deg Datteren min har en ekstremt sjelden kromosomfeil, er hypoton, og har noe stein hakke galt med forbrenningen sin. Nå vet ikke jeg hvor pålitelig det er å regne ut BMI for barn, men ifølge Fedon Lindbergs tabeller har hun passert grensen for fedme Hun ser ikke overvektig ut egentlig, normalt lubben og godt holdt, men dette er et potensielt overvektsproblem jeg ønsker å gjøre noe med FØR det blir et problem...
Vi har gått til kostveiledning hos ernæringsfysiolog på sykehuset i et halvt år. Hennes reelle kaloribehov er regnet ut til å være 1400 kcal i døgnet, regnet ut fra alder, vekt og høyde. Først satte de henne på en diett som ga henne 1100 kcal i døgnet, og forventet at vekta skulle stagnere. Dietten besto av "god normal norsk kost", svært grovt brød og kornprodukter, magert pålegg, havregrøt og meieriprodukter. Hun fortsatte å legge på seg. Så kuttet de ned til 900 kcal/døgnet. Hun fortsatte å legge på seg. De kutter igjen, ned til 700....nå i forrige uke kuttet de til under 500. Kostholdet hennes er blottet for fett og næring, og hun må ta "hundre" tilskudd for å komme opp i dagsbehovene sine. Hun er slapp og sliten, sovner i tide og utide, er knusktørr og full av sår i huden, er grinete og ustabil i humøret...jeg synes ikke det er rart Jeg har synes at den fettfrie kosten hennes har vært spesielt skummel med tanke på utvikling av hjernen. Hun er forsinket på alle områder, også mentalt. Jeg kan ikke bidra til at hun blir hengende enda mer etter fordi hjernen ikke får fett nok til å utvikle seg...
Jeg har spurt tre ganger på sykehuset om noen kan hjelpe oss å tenke litt alternativt, men de nekter. De står steilt på at norsk matpakketradisjon med grovt brød og brunost er det eneste som duger, og nå er jeg så fortvilet at jeg har tatt kommandoen selv uten at de vet om det. Nå har hun vært noen dager på slowcarb, vi har triplet kaloriinntaket hennes (ved hjelp av store mengder "riktig" fett fra cocosa, Udo's choice), øket på fett og protein, og kuttet kraftig i karbohydratene. Men hun er jo et barn i vekst og utvikling, så jeg tør ikke kutte karbene helt. Hun er hypoton, og jeg kan ikke sjanse på at hun taper mer muskelmasse. Derfor prøver jeg å finne en grei balanse. Uansett, etter noen dager er hun allerede i rivende bedring! Hun har fått tilbake matlysten, og sitter ikke lengre og gråter over skivene og knekkebrødene hun har levd på de siste månedene...det er lenge siden jeg har sett henne oppslukt av middagen, men det var hun altså idag - skikkelig utforskende Jeg synes det er skummelt å gjøre det alene, men de vil ikke fire, og nekter å veilede meg. Må si at forumet her har vært gullegodt altså, jeg har lært MASSE de dagene jeg har sittet og finkjemmet her inne. Tusen takk for at dere deler erfaringene deres alle sammen!! 
Så derfor skal jeg forsøke å sette fireåringen på diett...det er et forsøk på å få vekta hennes til å stagnere, helst gå ned litt til og med. Hun ligger nå 1 kg over 97,5 percentilen. I januar lå hun rett under 97,5, så hun har altså økt 1,6 kg i vekt på de månedene...det er mye for et lite barn! Jeg mener bestemt at hun har et eller annet galt med forbrenning/metabolisme, men de nekter å undersøke videre på det "fordi det er så ekstremt sjeldent hos barn"....ja, men jenta mi er ekstremt sjelden! Hun har en kromosomfeil det kun finnes tre registrerte tilfeller av på verdensbasis, de har ikke lov til å komme med slike usaklige argumenter.... Må bare legge til at jeg også har fire friske barn, alle er slanke og normalvektige, så det er ikke vår kost det er noe galt med, så langt derifra... Nå spiser alle denne slowcarb-menyen, og er strålende fornøyde så langt. Jeg håper så inderlig det hjelper jenta mi også...
|