Vis enkelt innlegg
Gammel 05-07-10, 13:18   #21
Manina
Utforsker

Manina sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 59
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam friskmeldt?

Jeg er enig med Galleren, Beatrixie og TrillTrall. Det er et kunstig søtstoff og ikke noe kroppen vår er tilpasset på noen som helst måte. Det blir produsert for å opprettholde søtsuget hos folk som ikke lenger vil spise sukker. Problemet med brus er ikke bare sukkeret, men også surheten. Brus er faktisk surere enn kaffe. (Google pH-verdier).
Jeg skyr aspartam og andre kunstige søtstoff og sukkeralkoholer som pesten, både fordi magen reagerer momentant, og fordi jeg ikke vil ha slike typer "mat" og drikke. Og det går altså helt fint, siden jeg aldri har likt smaken på kunstig søtning.
At EU-eksperter har frikjent aspartam sier mer om det systemet enn om ufarligheten av aspartam, mener jeg. Det har jo tross alt vært forsket på dette før, med veldig forskjellig resultat.
Forresten er ikke alltid "litt" så lite. Hvis man sammenligner med tilsvarende mengder med brus/godteri og andre ting med tilsatt sukker, så ville man tenkt at dette er for mye. Det er jo derfor de fleste her går på lavkarbo. Selv om man trenger mindre mengder aspartam for å få tilsvarende søtsmak som sukker, så er det kunstige ved det etter min mening en større belastning på kroppen på andre måter. Og denne belastningen kan ikke alltid bare sees fra en dag til en annen.