Vis enkelt innlegg
Gammel 05-07-10, 14:36   #42
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Noen må kontrollere energiinntaket, telle kalorier ...

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Det mange ser ut til å overse er at konseptet om kroppen som en "ovn" som "forbrenner" kalorier ikke kan stemme.

Kroppens fettlager er ifølge bla. Gary Taubes undersøkelse av forskning de siste 100 år, ikke et passivt lager men noe som antagelig kan defineres som sitt eget organ, på linje med lunger og hjerte.

Dette ser man hvis man f. eks. fjerner insulinproduksjonen i dyreforsøk, de blir ute av stand til å legge på seg uansett hvor mye mat de har tilgang til eller injiseres.

Så formelen E lagret = E inn - E ut kan ikke brukes til annet enn som en definisjon av energiforbruk.

Det man må se på er hva E inn består av, og hvordan den påvirker E ut og til hvilken grad E ut (sult, aktivitet etc.) er krav som kroppen regulerer uavhengig av hva vi måtte foreta oss.

BiSm

Gary Taub har nok sikkert mange sannheter i det han skriver og jeg ser at du referer til denne boka hele tiden. Som etablert forsker er jeg vant til at poplærlitteraturen (som f.eks Illustrert vitenskap presenterer forskningsresultater på en noe avkuttet måte), jeg ser også at publiserte artikler ikke alltid inneholder nødvendig informasjon for å fullt ut kunne forstå hva som egentlig er gjort i forsøkene. Derfor klarer jeg ikke å lese slik littertaur som den hele og fulle vitenskaplige sannhet, tar det med en god dose salt

Uansett så er det et faktum at mange er nødt til å telle kalorier i tillegg til kh. Det blir ikke fokusert så mye på for de aller fleste blir gode og mette på mye mindre mat enn før. De fleste blir overrasket når de begynner å telle kcal for de ligger forholdsvis lavt i kcal på lavkarbo selv om de spiser energirik mat. Man må også huske på at kroppen ikke er et maskineri som virker likt uansett og dermed vil det som virker for deg, kanskje ikke virke for meg.

Sist redigert av Lillemy71 : 05-07-10 kl 15:10.
Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat